Custommade, der er kendt for at lave smukke tøjkollektioner til kvinder, udvidede i 2017 med en skokollektion. TØJ har taget en snak med Creative Director Christian Dam om hans fascination af sko, og hvad skokollektionen bringer til Custommade.


Artiklen er bragt i Branchebladet TØJ AW 19 Men/Women.


”Jeg er passioneret omkring sko.”

Christian Dam, Creative Director og grundlægger af Custommade, opsummerer, hvorfor han har startet en skolinje til at supplere Custommades tøjkollektioner af eksklusive og feminine styles:

“Christian Louboutin har sagt ‘Shoes transform your body language and attitude. They lift you physically and emotionally.’ Det citat er centralt for den måde, som jeg tænker skodesign på. Jeg har det ovenikøbet liggende på min telefon.”

 

En passion for sko

Sko fuldender et look og kan skabe en elegance omkring en kvindes udtryk, siger den kreative direktør, da han bliver bedt om at forklare, hvorfor sko fascinerer ham. Hans passion for sko hænger sammen med den måde, som en sko kan forandre eller understrege et udtryk på. Et jakkesæt bliver markant forandret, hvis man sætter det sammen med sneakers i stedet for en pæn lædersko. På samme måde forandrer en kjole udtryk alt efter, om man tager høje hæle eller flade sko på.

Som søn af en skoimportør har han det ikke fra fremmede. Da han var barn, hjalp han tit sin far på kontoret derhjemme, så hans interesse for sko blev grundlagt i en tidlig alder. Men det var først tøjet, der fangede Christian Dams interesse, og i 2002 startede han Custommade op, som har opnået stor succes.

Skoene kom til for to år siden, lidt ved et tilfælde. Da hans mangeårige agent i Portugal præsenterede ham for nogle dygtige skoproducenter for cirka to år siden, var der ikke langt fra tanke til handling. De skoproducenter, som han mødte, og som Custommade nu bruger, har en portefølje, som tæller de helt store europæiske modehuse som Givenchy. Det kvalitetsstempel er vigtigt for Christian Dam:

”Da jeg ved et tilfælde fik muligheden for producere sko i den kvalitet, som jeg ønsker, så slog jeg straks til. Det vigtigste for mig er, at det ikke bare er en tilfældig fabrik, der producerer vores sko, men at skoproducenterne kan leve op til de krav i forhold til kvaliteter, konstruktion med videre, som vores tøj også skal leve op til. Skoene skal afspejle vores kvalitets­ og designniveau, men samtidig have et kommercielt prisniveau,” fortæller Christian Dam.

Skolinjen fra Custommade kom i butikkerne for første gang i efteråret 2017, og salget går rigtig godt. Lidt atypisk laver brandet fire årlige kollektioner mod de to, der er normalen i branchen. Ifølge Christian Dam mærker de hos Custommade, at skobranchen også har brug for løbende at præsentere nye varer på hylderne og følge sæsonerne – på samme
måde som tøjbranchen.

Noget tyder på, at brandet har fundet den rigtige formel, for ikke alene har skoene fået meget opmærksomhed fra influencers og pressen, Custommade har også, som et af få danske brands, fået plads i Illums Shoe Heaven, hvor de ligger blandt store skobrands som Jimmy Choo og Alexander Wang. Noget Christian Dam med god grund er meget stolt af:

”Det er så fedt at være repræsenteret blandt de skobrands, som jeg selv ser op til. Det betyder meget for et lille mærke som os.”

 

Power til kollektionen

Christian Dam har et tæt parløb med Anne Rasmussen, som er chefdesigner for Custommade, og sammen sørger de for, at udtrykket på sko­ og tøjkollektionerne går hånd i hånd. Christian Dam fortæller, at skoene skal være en forlængelse af tøjkollektionen og et element, der fremhæver og understreger linjerne i tøjdesignet, så de derved kan skabe et fuldendt look. Custommade designer tidløse og feminine klassikere til en moderne og urban kvinde, der går efter enkle, sofistikerede styles med overraskende detaljer. Hos brandet har de altid lagt vægt på, at deres tøj ikke bare skal se godt ud, det skal også føles behageligt at have på. Det samme princip gælder for skoene. Sætningen ’Easy to wear – easy to love’ fortæller, hvordan de hos Custommade tænker design – både når det gælder tøj og sko.

”Vores sko skal være feminine og sexede med en høj detaljegrad og i et kommercielt prisleje. Og så skal de være behagelige for kvinden at gå i,” understreger Christian Dam.

Når Christian Dam designer en sko, bruger han Custommades metervarer, print og farvepalet. På den måde har han ikke alene designet looket på skoen, men han og Anne Rasmussen har haft fingrene i alle detaljer. Derfor er en sko fra Custommade heller ikke en sko, som man bare kan kopiere.

”Det bliver meget mere unikt på den måde. Skoene giver så meget ekstra til vores andre styles. Det, der er interessant, er at se, hvor meget power sko giver til tøjet, og hvor meget identitet de sko giver hele vores kollektion,” siger den kreative direktør.

 

Mere modige end tidligere

Christian Dam designer sko til den sexede kvindefod. Det skal ikke være fodformet og kedeligt. Han fortæller om et skomarked i Danmark, hvor mange går efter det konforme og det kommercielle, som godt kan tåle at blive rusket lidt op i. Skomoden bliver noget mere interessant, når man kommer et stykke sydpå i Europa, ifølge Custommades kreative direktør. Selv om vi har en tendens til at vælge praktiske sko heroppe nordpå, fornemmer han, at tendensen er ved at vende.

”Forbrugerne er blevet meget mere modige end for bare få år siden. Jeg tror, at det skyldes alle de billeder, som vi ser hver dag rundt omkring på de sociale medier af influencers og andre i ret vilde styles. Det gør, at vi er begyndt at turde lidt mere i Danmark,” forklarer Christian Dam.

Custommade er ikke nødvendigvis interesseret i at lave kommercielle styles. Der skal være den følelse af eksklusivitet over brandets sko, på samme måde som der er med tøjet. Da Custommade startede op, var alle styles nummererede og blev kun solgt i et vist antal.

 

Vigtigt med overraskelser

Inspirationen til de nye skokollektioner kommer mange steder fra, som eksempelvis en detalje på et hundehalsbånd, der blev til en rå, aftagelig rem med nitter på en sko. Og det er en helt klar strategi for brandet – Custommade må ikke falde i med mængden, og det må gerne være overraskende. Som den knæhøje støvle i pink slangeskind, som brandet netop har lanceret. Den er vild, sexet og skiller sig ud fra de andre sko på hylden.

”Da jeg præsenterede støvlen for designere og pressen, kunne jeg mærke, at de tænkte: ’Du er skør’. Men virkelig mange bloggere og influencers har taget den til sig. Jeg tror på, at man skal turde designe noget, der ikke bare er kommercielt. Jeg holder fast i, at jeg vil designe til den sexede kvindefod. Hos Custommade laver vi ikke fodformede sko, men samtidig heller ikke kunst. Vores sko skal være brugbare og behagelige at have på. Hvis en kvinde siger til mig: ’Det her er en hverdagssko for mig’, så har jeg opnået det, jeg ville,” slutter Christian Dam.