Stine Bering er Brand Director hos danske 2ndday. Brandet har ikke altid stået alene, men har eksisteret selvstændigt siden 2011. Siden da har virksomheden fundet sin berettigelse på markedet gennem skæve design i flatterende farver, som skal skille sig ud på et eksplosivt modemarked.


Artiklen er bragt i Branchebladet TØJ AW 19 Men/Women


2ndday har været enevældig i sit virke siden 2011, hvor det frigjorde sig fra Day Birger et Mikkelsen. ’At skabe er at ødelægge, rode, efterlade sig spor, prøve af – det handler om at eksperimentere’, skriver det danske brand på sin hjemmeside. Et progressivt brand, som læner sig op ad denim, læder og skræddersyede design.

”Vi så et behov for en yngre linje og en anderledes kollektion. Det førte til lanceringen af 2ndday med stor succes. Siden da har to svenske Creative Directors taget over – Åsa Gøransson og Frederik Blank – for at give 2ndday et endnu mere internationalt præg samt et mere stringent udtryk,” fortæller Brand Director Stine Bering.

Og brandet har udviklet sig eksplosivt, især på de internationale markeder.

”Vi har fundet vores naturlige leje. Et miks mellem kommercielt, men også trendy og fashion­forward. Vi er ikke bange for at være lidt anderledes end de andre brands i klassen,” kommenterer hun.

 

Progressive og skæve design

2ndday er karakteriseret ved at være et denim­ og ’ready to wear’­brand. Faktisk fylder denim 25 procent af sortimentet, hvor outerwear også er en af hovedkategorierne. Derudover er der et stort fokus på kvalitet og pasform med en snert at rå elegance.

”Vi er meget inspireret af både ’colorful’ og ’playful’ som gennemgående temaer for de kollektioner, som vi laver. Der må gerne være mange overraskelser, for man skal kunne se, at det er 2ndday,” siger Stine Bering.

I 2017 ansatte brandet en ny designer, Cecilia Bruno, som har været med til at give det visuelle udtryk et feminint touch, men samtidig formået at bevare det minimalistiske, progressive og skæve design­dna.

”Det er farverne og detaljerne, der skaber progressivitet. Vi har gjort det til vores fornemste opgave at tage klassiske elementer og give dem et skævt tvist. Jeg tror på, at vi skal skille os ud, hvis vi skal have en berettigelse i markedet, for der er mange dygtige skandinaviske brands derude,” fortæller Stine Bering.

 

Det helt rigtige miljø

Fra den 30. januar til den 1. februar 2019, under den københavnske modeuge, udstiller 2ndday på Revolver. En messe, som altid har haft progressive og skandinaviske brands for øje.

”Vi tror på, at Revolver er den rigtige markedsplads for os samt det rigtige segment af indkøbere. Det er en lidt mindre messe, og derfor mere intim, men det er stadigvæk en ret hård selektion af brands. Vi er ikke bare en del af mængden, som man kan være andre steder. Det er det helt rigtige miljø,” forklarer Stine Bering.

Hos 2ndday sørger man altid for, at standen på messen matcher den kollektion, der bliver vist frem. Sidste år havde virksomheden for eksempel printet et gulvtæppe i samme mønster som et kollektionsstykke.

Udover fokus på den forestående messe har brandet også skarpe visioner for fremtiden. 2ndday har p.t. agenter og datterselskaber i ni lande, og derudover eksporteres der til omkring syv lande. Lige nu har brandet især fokus på at udvikle i både Tyskland og England som store potentielle markeder.

”Lige nu skal vi have fokus på at udnytte vores potentiale fuldt ud. 2ndday er et velanset brand i mange lande, og det skal vi bygge videre på. Vi bryder reglerne. Vi vil være der, hvor vi ikke har været før,” afrunder Brand Director Stine Bering.