To brancheprofiler spår om fremtidens detailhandel

Omni channel har længe været et buzzword for fremtidens detailhandel, og det bekræfter de to branchedirektører i en artikel fra Finans. 

Onlinehandlen er accelereret under krisen, og den digitale tilstedeværelse er blevet mere nødvendig end nogensinde før.

I en artikel på Finans kommer den adm. direktør for Ecco, Steen Borgholm, og den adm. direktør for Babysam, Kenneth Nørgaard, med deres bud på fremtidens detailhandel. De er begge enige om, at både fysiske butikker og onlinehandel skal kombineres og spille godt sammen.

 

Ecco

Ecco, der sælger sko i 101 lande, og som omsætter for 10 mia. kroner, har været hårdt ramt af coronakrisen. Butikker har været lukket, og produktionen gik for en kort stund i stå. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Hos Ecco fik krisen sat fart i afsætningen af sko via digitale salgskanaler.

“De trends, som var i gang før coronakrisen, er forstærket. Vi er det seneste halve år vokset markant i nethandlen. Det split, vi har set mellem online og fysisk handel, er noget, som vi først ventede om tre-fem år. Så tingene er accelereret, og meget vil være forandret for altid. Også når de fysiske butikker kommer tilbage,” siger Steen Borgholm.

Netop som følge af den øgede online handel og ændrede forbrugsmønstre, som har været undervejs længe, har Ecco ligesom mange andre modevirksomheder været i overvejelser om fremtidens salgskanaler.

“Nethandel er vigtig, men skal gøres rigtigt. Med 2.300 fysiske butikker er det også afgørende, at vi har styr på deres rolle i fremtiden. De strategiske overvejelser om det har vi nu klart fremskyndet,” siger han videre.

De fysiske butikkers rolle skal fastlægges meget tydeligere i dag end førhen. Og det skal ske i samspil med de digitale kanaler, mener han.

Omni channel er da også en af de tendenser, mange eksperter inden for området spår bliver afgørende – og mange modevirksomheder har været i gang med omstillingen i noget tid. Ecco er selv en af de virksomheder, der længe har arbejdet med det.

Skovirksomheden har derudover også testet flere forskellige nye butikskoncepter af. Blandt andet i form af at sælge virksomhedens mere eksklusive sko i andre rammer og at sælge små serier af sneakers i bestemte butiksformater. Man tænker også over, om nogle af fremtidens butikker måske bliver digitale oplevelsescentre med fokus på produkternes tilblivelse, mens andre eksempelvis kan fungere som åbne showrooms uden lagre.

 

Babysam

Også hos Babysam forudser man en ny butiksstruktur og nye koncepter inden for babyudstyr.

“Det er accelereret under coronakrisen, hvor vi havde succes med, at kunder kunne bestille tid hos en rådgiver i en af vores butikker til en personlig rådgivning om køb af babyudstyr – både før og efter lukketid. Det kan betyde, at en fysisk butik måske kan ligge på første sal som et slags showroom fremfor i gadeplan. Det skal vi arbejde med, mens der på samme tid fortsat investeres i det digitale og i at få salgskanaler – online og fysisk butik – til at hænge endnu tættere sammen,” siger Kenneth Nørgaard.

Foto: Pexels