Det ikoniske italienske modebrand Ball, der redefinerede denim i 1970’erne, vender stærkt tilbage med en omfattende relancering i starten af 2024. DK Company har opkøbt brandet, og TØJ har i den forbindelse interviewet CEO Kasper Philipsen.

 

Kan du fortælle om historien bag Ball og den betydning, brandet har haft siden lanceringen i 1974?

Brandet blev grundlagt i 1974 i Rimini i Italien af Aldo Ciavatta og markerede begyndelsen på en ny æra inden for jeans og denim som modeobjekter. Brandet introducerede konceptet ’stonewash’ og tilbød bedre pasform og kom­fort. Denimprodukter blev samtidig en inte­greret del af moden. Aldo Ciavatta revolutionerede produktudviklingen med inspiration i den amerikanske drøm. Han fortolkede og udviklede produkter på innovativ vis og introducerede ’quirky’ detaljer og gav tøjet dets helt eget særpræg. Begge aspekter har siden været en integreret del af alle produkter gennem hele brandets historie. Ball havde stor succes i sit hjemland og definerede moden i 1970’erne og 1980’erne med farverige oversize sweatshirts og T-shirts med logo suppleret med jeans i perfekt pasform for at fuldende looket.

Brandet fik stærkt fodfæste på markedet med disse meget genkendelige produkter, især jeans med den ikoniske dobbelte lukning ved lynlåsen i bukserne. De forskellige styles blev solgt i hele Europa og gjorde Ball til førende på markedet i Italien, Sydeuropa, Tyskland, Belgien, Holland og især i Skandinavien, hvor brandet i øjeblikket har hjemme. Selvom den oprindelige ejer lukkede virksomheden i 1989, fort­satte salget gennem licensproduktion i Tyskland, Belgien og Skandinavien ind­til 1998. I 2021 iværk­satte en dansk kvinde en relancering og tilbagekøbte brandets rettigheder globalt. Det primære fokus var at give den ikoniske sweatshirt nyt liv.

Hvad inspirerede DK Company til at træffe beslutningen om at købe og relancere Ball?

Vi har en enorm respekt for brandets historie, ikke mindst på grund af dets fremtrædende position på markedet. Vi er overbeviste om, at når vi dykker ned i produkterne og tager hånd om det stærke brand og de produktværdier, der historisk definerede brandet, kan vi genskabe dets tidligere markedsposition. Der er ikke mange brands, der formår at bibeholde en så stærk appel blandt kunderne efter 50 år. Vi har fuld tiltro til, at Ball stadig har den uimodståelige charme, som vi glæder os til at vise vores kunder. Efterspørgslen har allerede været markant, og vi glæder os til at præsentere en komplet Ball-kollektion til AW 2024.

Hvilke overvejelser gjorde I jer i forbindelse med relanceringen af Ball?

Vi har hentet inspiration hos brandets stærke produkthistorie og fortolket produkterne til en nutidig kontekst. Vores primære fokus er på europæiske fabrikker. Vi producerer jeans på italienske fabrikker, hvoraf nogle har en historisk forbindelse til Balls produktion i 1970’erne og 1980’erne. T-shirts, sweatshirts og strik vil primært blive produceret i Italien og Portugal.

 

Vil nogle af de oprindelige styles være inkluderet i de nye kollektioner?

Ja, vi præsenterer en bred vifte af fortolkninger og innovationer af styles, der er baseret på de oprindelige looks fra Ball. Vi har arbejdet meget med stonewash-jeans og sweatshirts, hvor der går en lige linje til de genkendelige Ball-produkter. Logoet vil også være synligt på mange af produkterne, og vi er glade for at kunne bringe brandets særpræg på banen igen i vores 2024-kollektion.

 

Hvad kendetegner det relancerede Ball-brand, og hvem er målgruppen?

I vores indledende lancering fokuserer vi på styles til kvinder. Vi henvender os til bevidste forbrugere, der lægger vægt på kvalitet og stil. Der er tale om langtidsholdbare produkter med genkendelige former og pasform. Vi sigter efter at skabe en stærk stil til nutidens kvinder. Vi håber, at produkternes forskelligartethed og genkendelighed skaber en loyalitet, der vækker genklang hos forbrugerne uanset alder og bopæl. Vi positionerer os selv med et pris- og kvalitetsniveau, som følger brandets historiske prisniveauer.

Vi arbejder med luksuriøse kvaliteter og materialer og er ekstra omhyggelige med produkternes vask og udførelse. Vi fokuserer på at levere produkter, hvor kunderne får stor værdi for pengene, uden at produkterne er de billigste på hylden.

 

Hvilke forventninger har I til fremtiden for Ball efter relanceringen?

Vi forventer en stærk positionering med fokus på denim og jeans. Vi planlægger at relancere brandet og distribuere til det meste af Europa lige fra første sæson. Vi vil fortsat arbejde med et fokus på attraktive forhandlere, der allerede har udvist stor loyalitet over for brandet.