”Det er ikke kun smart men også nødvendigt, at vi arbejder sammen om at forny retail generelt,” lyder det fra Les Deux, som er blandt de modebrands, der har valgt at tilslutte sig den nye digitale løsning.  

De danske modebutikker har været under massivt pres med stopfyldte varelagre og manglende omsætning. Selv om der nu så småt er ved at komme gang i forbrugshjulene igen, står det stadig uvist, hvor fatale konsekvenserne efter coronakrisen bliver for branchen.

Der er dog noget, som tøjbutikkerne allerede mærker til – nemlig det tydelige aftryk som coronpandemien har sat på danskernes medievaner. Danskerne bruger mere tid online, hvorfor flere netbutikker oplever markant fremgang. Der er derfor et voksende behov for at vække de fysiske tøjbutikker til livs og fortsat gøre det nemt for kunderne at handle der.

Det har fået en række modebrands til at indgå i et samarbejde med den danske retail-tech startup-virksomhed Zliide. Tech-virksomheden har nemlig valgt at fremskynde udviklingen af en funktion til deres nuværende app-system, der ligger op til en helt ny shoppingoplevelse. Det oplyser Zliide i en pressemeddelelse.

”Vi har lanceret en funktion, som komplimenterer vores nuværende løsning, og som gør butikkerne i stand til at holde åbent døgnets fireogtyve timer – også selv om butikken er lukket. Vores nye app-funktion gør nu tøjbutikkerne til online varehuse, hvor det er muligt for kunderne at få leveret sine varer samme dag direkte fra butikken,” fortæller Morten Møgelmose, adm. direktør i Zliide, i pressemeddelelsen.

Ydermere gør Zliides intelligente tøjalarmer det muligt for kunder i butikkerne at betale for varerne direkte via deres mobil for derefter selv at tage alarmen af efter betaling. Kunderne kan altså springe køen over uden at interagere med en ansat.

 

”Det er vigtigt, at butikkerne tænker ud af boksen”

Det er blandt andre Moss Copenhagen, DK Company og Les Deux, der har valgt at tilslutte sig løsningen. Blandt disse blev Zliide-funktionen allerede testet inden coronakrisen ramte. Nu håber modevirksomhederne, at flere ville kunne se vigtigheden i at give forbrugerne en ny shoppingoplevelse.

“Det er ikke kun smart men også nødvendigt, at vi arbejder sammen om at forny retail generelt. Dette handler ikke om online vs. retail, det handler om fornyelse – og det er det, Zliide er med til. Det er vigtigt, at vi støtter de lokale og små butikker, men det er også vigtigt, at butikkerne tænker ud af boksen, særligt i denne tid,” fortæller Kasper Aagaard, retail ansvarlig hos herrebrandet Les Deux.

 

Det manglende link

Ifølge den digitale rådgiver hos Dansk Mode og Textil, Jakob Simmelkjær, udgør Zliides nye koncept en unik forbindelse imellem den fysiske og den digitale handel.

”Zliide leverer i mine øjne et ’missing link’ imellem den fysiske og den digitale handel. Måden, hvorpå de tilbyder kunden at være 100 procent selvhjulpen ift. både at indhente produktinformation og at foretage selve købstransaktionen, er helt unik. Med deres seneste funktionalitet omkring ’last mile’-levering fra de lokale tøjbutikkers lagre, åbner de op for at selv mindre butikker nu kan tage kampen op med de etablerede spillere på markedet,” fortæller han.

Målet med den nye funktion er at kunne levere direkte fra butik til hjemmet indenfor en til to timer inden udgangen af året.

 

Foto: Zliide