Blandt store modemastodonter befinder danske tøjmærker som Hummel, Samsøe & Samsøe, Sand Copenhagen og Mads Nørgaard sig også på listen over dem, som forbrugerne har det bedste indtryk af.

En ny undersøgelse af YouGov rapporterer om danskernes holdning til de største highstreetvaremærker inden for mode, og det er ikke til nogens overraskelse, at modemastodonterne Nike og H&M er repræsenteret øverst på listen over de mest fortrukne.

Man skal dog ikke særlig langt ned på listen, før man rammer en håndfuld danske tøjmærker såsom Hummel, Samsøe & Samsøe og Sand Copenhagen. Hummel ligger på en fjerdeplads, Samsøe & Samsøe på en femteplads og Sand Copenhagen på en sjetteplads.

Øverst på listen over de brands, som danskerne samlet set har det bedste indtryk af, er Nike. Hele 83 procent af danskerne, som har købt tøj fra Nike inden for de sidste to år, mener, at tøj fra Nike er af god kvalitet. 77 procent synes ligeledes, at tøjmærket er trendy, og 66 procent mener, at det er unikt i sit design. Desuden er der hele 87 procent, som mener, at tøjet er behageligt at have på.

Nike får sin laveste score på ’miljømæssigt aftryk’. Her mener kun 16 procent, at tøj fra Nike er miljøvenligt produceret.

 

Highstreetvaremærker og miljøvenlighed

Danskerne har generelt set ikke stor tillid til, at highstreetvaremærkerne producerer tøj på en miljøvenlig måde – men to mærker skiller sig ud.

Det ene brand er danske Mads Nørgaard, som de seneste år har indtaget kampen for klimaet ved forskellige tiltag. Hele 32 procent af danskerne mener, at Mads Nørgaards tøj er miljøvenligt produceret. Det andet tøjmærke er modekoncernen H&M, som tilmed har indført mange tiltag for at fremme bæredygtig produktion. 23 procent af danskerne vurderer, at H&M’s tøj er miljøvenligt produceret.

Undersøgelsen af YouGov viser desuden, at kvinder generelt har et bedre indtryk af stort set alle highstreetvaremærker end mænd.

 

Bedste værdi for pengene

Ifølge YouGov bruger både mænd og kvinder i snit 500 kroner om måneden på tøj, hvor prisen er det vigtigste kriterium for hele 73 procent af danskerne.

H&M er det tøjmærke, som vurderes bedst på ’god værdi for pengene’, hvor det særligt er de unge i alderen 18 til 29 år, som forbinder H&M med god værdi for pengene.

Der er også mange danske brands, som forbrugerne vurderer som værende god værdi for pengene. Hummel, Vero Moda og Jack & Jones er nogle af de danske tøjmærker, som ligger på listen blandt de store internationale brands.

 

Overvejelser til næste tøjkøb

H&M er ligeledes det tøjmærke, som flest danskere vil overveje som sit næste tøjkøb. 36 procent af danskerne overvejer at købe tøj i H&M næste gang, de skal shoppe, hvoraf 43 procent er kvinder og 28 procent er mænd.

Den danske modevirksomhed Vero Moda ligger også højt på listen, hvor 34 procent af kvinderne overvejer at købe deres næste tøj næste gang, de skal shoppe. Udover Vero Moda er danske brands som Only og Samsøe & Samsøe også repræsenteret på listen.

Du kan læse hele undersøgelsen her.