To kendte branchefolk bød velkommen i Øksnehallen til den første udgave af modeeventet Mandatory CPH. Med mere end 200 brands om bord på meget kort tid er begge stiftere ovenud tilfredse med opbakningen. TØJ har besøgt Mandatory CPH.

Tilgangen har været klar fra starten: ”Vi er her ikke for at konkurrere mod nogen. Vi opfylder et tydeligt behov hos både brands og indkøbere,” har de tidligere fortalt til TØJ.

Bag Mandatory CPH står Mads M. Petersen og Clara Leone, der til sammen har mere end 40 års erfaring i modebranchen og messeverdenen. Og sammen tilføjer de med eventet noget helt nyt til modebranchen – en ny platform og en ny timing.

”Mandatory CPH er et ’add on’ til det, som allerede sker i København. Mandatory CPH er placeret to måneder tidligere end modeugen og fokuserer udelukkende på handel. Vi mener, at timingen i august er for sen. Mange brands vil gerne møde indkøberne, når de rent faktisk har penge. Og derfor er juni den bedste måned at placere en handelsplatform. København vil miste vigtige indkøbere, hvis der ikke sker noget i juni måned,” fortæller stifterne samstemmende.

Også brancheforeningen MERK ser potentialet i et nyt event i juni:

”Det er et spændende projekt med stærke profiler, der har formået at reagere på et behov for handel i juni måned, specielt blandt herrebrands. Antallet af udstillere og besøgende vidner om en stor nysgerrighed og interesse, specielt i et marked, der fortsat er ret presset og hvor alle leder efter nye muligheder,” siger Nikolai Klausen, direktør i brancheforeningen MERK og fortsætter:

”Der er ingen tvivl om, at de store budgetter er i spil her i juni, og det er ærgerligt, at det går forbi os her i Danmark. Dette event blev stablet på benene på kort tid, og det er første edition, men det tegner godt, og det bliver spændende at følge udviklingen.”

Foreningsdirektøren håber, at de forskellige aktører, altså Mandatory CPH, CIFF og Copenhagen Fashion Week, formår at skabe fornyet interesse for København som en modedestination, og at der kan opbygges et stærkt samarbejde mellem de tre, da de på ingen måde er konkurrenter.

Udvalgt skare, nære relationer
Mandatory CPH henvender sig til både danske og internationale brands, som har et kurateret udvalg og deler samme distributionskanaler. Der er adgang for alle, som har en aftale, og man booker direkte via de respektive brands.

Interessen har været meget stor, og med mere end 200 brands er Øksnehallen fyldt godt ud, dog uden at det virker overfyldt. Der er god plads både mellem og over standene, skiltningen er holdt lav, og der er højt til loftet – både i direkte og indirekte betydning. Der spilles musik, der er gratis mad og drikke hele dagen, og de to stiftere står til rådighed ved indgangen – en personlig velkomst, som mange udstillere og besøgende sætter pris på.

De to stiftere har et fantastisk stort netværk i branchen, og flere steder blandt udstillerne er meldingen, at de deltager for at bakke op om Mads og Clara, samtidig med at det er et signal til resten af branchen om, at timingen i juni er vigtig for mange brands.

“Dette nye format kan noget andet”
Hos Denim Project er det første gang i mange år, at tøjet har været pakket ud og vist frem på en messe. Netop datoen i juni har været afgørende for deres beslutning om at deltage:

”Vi besøger normalt vores nøglekunder direkte i stedet for messer. Vi har faktisk allerede besøgt de fleste her i juni, da vores ordre skal sættes i produktion i juli. Vi kan ikke vente på, at der er messe i august,” siger Thor Enevoldsen, der er Sales Director hos brandet, som primært er målrettet onlinere og større kæder i udlandet.

”Dette nye format kan noget andet; det ligger lige efter messerne i Sydeuropa, så det er nemt for indkøberne at komme hertil, og så er indkøbsbudgetterne lige åbnet. Så det er nu, vi skal vise, hvad vi kan. Vi valgte derfor at deltage denne gang – både for at bakke op om juni-datoen, men også for at bakke op om de andre brands, der deltager, og modebranchen generelt, og om den energi som stifterne har lagt i eventen. Vi ser events som dette som en vigtig del af det at være en del af fællesskabet,” slutter Enevoldsen.

Eksklusive beautybrands
Hos Brands of Beauty har modeevents altid været en del af handelsstrategien. Stifteren Rikke Skov fortæller, at hun fra starten af ønskede at finde alternative tilgange til markedet og forbrugerne:

”Vi har en stærk passion for nichedufte og for de mere eksklusive beautybrands med stærk storytelling og fokus på sanselighed. Derfor er modebutikker, livsstilsbutikker og stormagasiner det helt rigtige for os – og derfor har vi altid været på modemesse og modeevents. Vi er her for at skabe netværk og vise, hvad vi kan byde ind med hensyn til nye produkter til de butikker, der kan se mulighederne i at tilbyde noget nyt og unikt,” siger hun til TØJ.

Brands of Beauty har opbygget en samlet portefølje af stærke produkter og har et stærkt distributionsnetværk og fremstår dermed både som en spændende og leveringsdygtig partner, der kun er interesseret i at hjælpe butikkerne med at skabe omsætning:

”Vi ønsker vitterlig at bidrage til butikkerne – både til kundernes oplevelse i butikken, til at butikkens personale føler sig stærke inden for flere produktkategorier og kan skabe mersalg. Vi er kun stærke, fordi vi gør andre stærke. Beauty- og duftmarkedet er generelt i vækst, og dermed er der et kæmpe potentiale for de butikker, der ønsker at tilføje nye og eksklusive dufte til deres butik.”

Foto: Mandatory CPH / PR