Historisk mange butikslokaler er registreret udbudt til salg eller leje. Nethandel bærer den største del af skylden, lyder det fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Hele 6,6 procent af de danske butikslokaler er ved udgangen af 2019 registreret udbudt til enten salg eller leje, og det er det højest registrerede antal nogensinde.

Sådan lyder meldingen i den seneste Ejendomstorvet Markedsindeks-statistik over udbudte erhvervslokaler, der er udgivet i samarbejde mellem erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, der repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

”Det er det største udbud, vi har målt i al den tid, vi har opgjort statistikken, som går tilbage til starten af 2003. Udbuddet lå i flere år før finanskrisen helt nede på 2 procent af de samlede butiksarealer, men blev tredoblet på få år,” udtaler analytiker hos Ejendomstorvet.dk Nicholas McFall i en pressemeddelelse udsendt af Heggland Kommunikation og fortsætter:

”Derefter lå udbuddet nogenlunde stabilt frem til 2015, da det toppede med 6,5 procent. Så faldt udbuddet lidt det næste par år, men er de seneste to år steget igen næsten hvert kvartal og ligger nu på det højeste, vi nogensinde har målt.”

Cirka 9.900 lokaler og erhvervsejendomme er for øjeblikket i udbud, og 2.100 af dem er butikslokaler, lyder det fra Ejedomstorvet.dk, der er ejet af danske ejendomsmæglere og er søsterside til Boligsiden.dk.

 

”Tag en tudekiks og stram op”

Årsagen til de mange tommer butikslokaler findes ikke mindst i nethandel, lyder det fra ejendomsbranchen.

”Stigningen i udbuddet hænger sammen med danskernes fortsat stigende glæde ved at handle via internettet. Det gælder om at se mulighederne i de ledige butikslokaler, herunder om der kan være anden anvendelse end detailhandel,” udtaler adm. direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening Ole Hækkerup i pressemeddelelsen.

De fysiske butikkers udfordringer i forhold til nethandel har længere været diskuteret, og der er delte meninger om, hvor meget danskernes begejstring for nethandel bærer skylden for den voksende butiksdød.

”Tag en tudekiks og stram op, for ellers lukker endnu flere mode- og skobutikker i Danmark. […] De dør ikke alene på grund af nethandlen, som mange fra detailbranchen påstår […] Nej, de dør, fordi der ikke er udvist rettidig omhu og på grund af mangel på dygtighed,” lød det sidste år fra direktør i brancheforeningen Wear, Nikolai Klausen, i en kronik i Berlingske Business.

For godt to måneder siden udgav også ejendomsmæglerkæden EDC nye tal, der viste, at omkring 800.000 kvadratmeter butikslokaler stod tomme. Her vurderede direktør hos EDC, Poul Erik Bech, at butiksdøden skyldes byerne.

”Jeg synes, at internethandel bliver brugt som en dårlig undskyldning. Situationen er tit, at kommunen selv har affolket bymidterne og gjort dem kedelige ved at flytte skoler og sundhedscentre, der skaber liv og aktivitet, langt uden for bymidten,” sagde Poul Erik Bech i september i år.

Blandt forklaringerne på de mange tomme butikslokaler findes også det øgede fokus på bæredygtighed, der får flere forbrugere til at gå i genbrugsbutikker, lød det i samme artikel fra detailhandelsekspert og ejer af Libak Retail, Henrik Libak, der desuden mener, at den voldsomme ændring af forbrugernes adfærdsmønstre og krav til butikkerne er årsag til tomgangstallene.