Både Copenhagen Fashion Week og messerne blev til AW 21/22-sæsonen afviklet digitalt grundet Covid-19. Nu vender den samlede modeuge tilbage i fysisk format – dog stadigvæk med digitale elementer. TØJ har talt med administrerende direktør i Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, om den kommende modeuge.   

 

Hvad betyder det for branchen og for København, at modeugen nu igen kan afvikles fysisk?

For branchen betyder det uden tvivl en fornyet optimisme og tro på, at hjulene atter er i gang: At vi ikke længere er under strenge restriktioner og i undtag­elsestilstand, men derimod kan slå vores folder igen og puste nyt liv i forretningen. Med en fysisk modeuge vender vi tilbage til et velkendt og velfungerende format, og det, tror jeg, giver en vis tryghed og ro til at fokusere. Helt konkret betyder det også, at branchen kommer til at kunne mødes fysisk med indkøbere og presse. Det er noget, vi alle har savnet. Opbygning og vedligeholdelse af relationer har ganske enkelt en anden dimension og nogle tydelige fordele, når det ikke skal foregå via en computerskærm.

København er hårdt ramt efter et år næsten uden turisme – herunder også erhvervsturisme – så jeg håber, at byens erhvervsdrivende kommer til at mærke og nyde godt af modeugen. Det, at der kommer folk til byen, der, udover at tage på messe og til shows, også lægger vejen forbi cafeer, restauranter og butikker, tjekker ind på hoteller og bruger den offentlige transport, håber jeg, bidrager positivt ovenpå et hårdt år.

 

Når du ser tilbage på det seneste år, hvilke gode ting tager I så med jer?

Det nye digitale univers, vi har opbygget, og de mange øvrige digitale tiltag, som vi måtte iværksætte under pandemien, har været en stor bonus for modeugen. Før corona drøftede vi ofte, hvordan en digitaliseret modeuge kunne se ud. Det ved vi nu. Og den er kommet for at blive – side om side med den fysiske.

 

Hvad glæder I jer mest til ved modeugen?

Jeg glæder mig til forhåbentligt at opleve et stærkt fælleskab og en boblende stemning. Jeg drømmer om, at vi i modebranchen kommer til at opleve bare en brøkdel af den eufori, vi har haft med EM i fodbold. Følelsen af at have kæmpet og vende tilbage – ikke bare middelmådigt, men over alle forventninger. Med bare lidt af den stemning, så tror jeg, vi er ved at være tilbage på sporet.