”Hos Bestseller opfordrer vi alle til at være nysgerrige på AI. Ellers lykkes vi aldrig med at få udnyttet det fulde potentiale,” lyder det fra it-direktør Nicolas Skovmand, der har været CIO i modekoncernen siden 2018. Opgaven er at få løftet hele koncernen og forstå den power, som AI har.

I hvilke dele af jeres forretning bruger I AI i dag?
I Bestseller Tech forsøger vi at gøre vores kolleger i hele koncernen fortrolige med at anvende AI-løsninger på alle områder, hvor et AI-tool kan agere en dygtig assistent i det daglige arbejde.

Hvilke opgaver har især fået et produktionsløft med AI?
AI kan anvendes i et bredt felt af opgaver, og vi arbejder med AI-løsninger på forskellige niveauer.
Overordnet anskuer vi AI-løsninger på tre niveauer:

Første niveau kalder vi ’taker’. Her tager vi en AI-løsning fra en softwareleverandør og finder ud af den bedst mulige måde at bruge løsningen på. Vi arbejder blandt andet med optimal anvendelse af Microsoft Co-pilot, som assisterer vores kolleger i deres daglige arbejde, men det kan også være AI-designløsninger som Midjourney eller Adobe Firefly, som kan give input til blandt andet marketingmateriale. Vi bruger også AI-teknologi til softwareudvikling, for på dette område er AI-teknologien forholdsvis moden og kan blandt andet være en hjælp til at genere softwarekoder, skabe dokumentation, til trouble shooting og meget mere.

Det andet niveau kalder vi ’shaper’. Her tager vi AI-løsninger fra en softwareleverandør og juste­rer grundmodellen til, så den kommer til at passe i vores kontekst og til specifikke processer. Det kan for eksempel give en løsning, som vi bruger til at generere produktbeskrivelser.

Det tredje og sidste niveau kalder vi ’maker’. Her udvikler vi selv AI-modeller, som for eksempel kan assistere med at lave forskellige forecasts, der kan bidrage til at beslutte, hvornår nye varer skal introduceres, eller andre skal fases ud.

Mange danske virksomheder støder på en række udfordringer, når AI-teknologien skal implementeres. Den største barriere er, ifølge flere undersøgelser, manglende AI-ekspertise og viden i virksomhederne. Hvordan griber I konkret det an?
Vi arbejder med en række forskellige initiativer med henblik på at give vores kolleger mulighed for at tage AI-teknologi til sig og få den forankret i Bestseller. Først og fremmest har vi fokuseret på at gennemføre en række inspirations- og læringssessioner, hvor alle kolleger har fået mulighed for at blive klædt på til at forstå, hvad AI og generativ AI er for nogle størrelser. I sessionerne har vi blandt andet haft fokus på, hvordan de kommunikerer optimalt med en AI-assistent for at få det bedste output, og vi har også haft mere specifikt fokus på, hvilke muligheder der er for at anvende AI i modebranchen.

Naturligvis har vi også vægtet at klæde vores kolleger på til at anvende AI på en ansvarlig måde, herunder hvad de skal være opmærksomme på, når de deler data og viden med et AI-tool, og hvordan de sørger for at kvalificere de output, de får, samt hvordan det anvendes både internt og eksternt.
Sideløbende har vi skabt en række fora for de kolleger, som brænder allermest for AI. Her kan de vidensdele, blive inspireret og inspirere hinanden og andre kolleger til at drage nytte af de nye muligheder, som teknologien kommer med.

I Bestseller Tech har det været et naturligt punkt på vores agenda at sørge for, at vores specialister får løftet deres videns- og færdighedsniveau omkring AI og generativ AI via en række forskellige initiativer. Organisationen arbejder også løbende med en række user cases, hvor vi tester, hvorvidt AI-løsninger vil kunne indfri den forventede værdi i forskellige initiativer. Er det tilfældet, skalerer og implementerer vi løsningen.
Helt overordnet er formålet med den samlede række af aktiviteter at sørge for, at vi alle bliver fortrolige med anvendelse af AI – både som individ, som team og som virksomhed.

Hvordan balancerer Bestseller mellem at være ambitiøse og ansvarlige, når det kommer til AI?
Det er naturligvis ekstremt vigtigt kun at anvende AI i en forsvarlig og ansvarlig form. Når det så er sagt, så tror jeg også, at det er vigtigt at tillade sig selv at være super­nysgerrig på, hvilket udbytte AI kan bidrage med til virksomheden. Det er en tekno­logi, som forbedres dag for dag, så det kræver træning og adfærdsændringer at få AI ind under huden.

I Bestseller har vi valgt den approach, at vi hellere vil være åbne og nysgerrige på AI end at lukke ned for brug af teknologien. Vi har lanceret en liste over forskellige AI-værktøjer, som er til rådighed for alle vores kolleger suppleret med politikker og guidelines. Naturligvis nævner vi, hvilket opmærksomhedspunkter og faldgruber, der kan være i forhold til at anvende de forskellige værktøjer ansvarligt, men det overordnede budskab er, at vi opfordrer alle til at være nysgerrige – ellers lykkes vi aldrig med at få udnyttet det fulde potentiale i AI.

Hvad har været den største aha-oplevelse for dig i takt med, at I har implementeret AI-løsninger?
Noget at det, som har overrasket mig mest, er nok hastigheden i udviklingen på det her område. Der er allerede dukket mange AI-løsninger op, og hver måned bliver der lanceret hundredvis af nye løsninger – mens der også samtidig bliver investeret massivt i eksisterende løsninger, som gør, at det, der ikke kunne lade sig gøre for et par måneder siden, pludselig godt kan lade sig gøre. Det stiller krav til, at vi som virksomhed er meget opmærksom på, hvilke omkostninger der er forbundet med nogle AI-løsninger, og løbende vurderer, om de tjener sig hjem.