Store dele af detailbranchen kæmper ifølge en analyse af Deloitte Danmark med at skabe indtjening. Fokus på produkter, nicher og kundernes behov er altafgørende, for at overleve i en presset branche, mener Morten Gade Steinmetz, der er chef for modesektoren hos Deloitte Danmark.

Fokus på bæredygtighed er efterhånden et uundgåeligt tema i modeindustrien. Flere og flere brands indfører tiltag og designbæredygtige kollektioner, men ifølge modebranchens egen organisation, Global Fashion Agenda, går arbejdet med grøn omstilling i tøjindustrien for langsomt.

Morten Gade Steinmetz, chef for modesektoren hos Deloitte Danmark, har da også udtalt til Finans, at det er fokusset på den grønne omstilling, der blandt andet skal til, hvis virksomhederne vil overleve i det pressede detailmarked.

Revisions- og konsulenthuset Deloitte Danmark har nemlig op til Copenhagen Fashion Week lavet en analyse, der viser, at store dele af detailbranchen kæmper med at skabe indtjening, da afsætningen i høj grad ligger online.

”Derfor er det mere afgørende en nogensinde før med fokus på, hvilke produkter eller nicher der skal til for at overleve i en presset branche,” udtaler Morten Gade Steinmetz til Finans, hvor han peger på, at flere forbrugere vil lægge vægt på klima, ressourceforbrug samt tøjspild, og at det især er den unge, købestærke generation, der prioriterer dette.

Finans skriver desuden, at tøjsalget forventes at vokse fortsat de kommende år. Derfor peger kritikere på, at det ikke blot er nok at store modekoncerner satser på mere bæredygtige materialer. Der skal også tænkes i cirkulær produktion, genbrug og reduktion af produktion.

 

Bestseller har succes med grøn mode

En af de virksomheder, der arbejder intenst med en grønnere omstilling i modebranchen, er den danske modekoncern Bestseller. De oplyser til Finans, at salget af grøn mode vokser hastigt.

I slutningen af 2018 lancerede koncernen en ny strategi ”Fashion FDW”, der rummer en række konkrete mål inden for bæredygtighed fra 2019 til 2025.

Brand Director for Bestsellermærket Vero Moda, Jesper Reismann, genkender Morten Gade Steinmetz udtalelser om, at interessen for bæredygtighed hos kunderne både ligger inden for kollektionerne, men lige så meget inden for de samlede tiltag generelt – og det er præcis dét, som Bestseller også tager udgangspunkt i i deres arbejde med bæredygtighed.

”Som modekoncern arbejder vi for at skabe de bæredygtige løsninger og reduktion af vores miljømæssige aftryk ved blandt andet at bruge mere bæredygtige råvarer som økologisk bomuld og genbrugspolyester. Samtidig arbejder vi med vores processer inden for udvikling, produktion og distribution samt meget andet, så forbrugerne kan træffe et aktivt valg, når de køber tøj,” udtaler Jesper Reismann til Finans.

 

Foto: Aware by Vero Moda, Bestseller