Fashion Cloud, CIFF og Modefabriek offentliggjorde i april 2021, at de er gået sammen om at skabe Europas største digitale messe. TØJ har talt med de ansvarlige for messen.

I midten af maj 2021 – i forbindelse med offentliggørelsen af regeringens genåbningsplan – meddelte både Copenhagen Fashion Week og de danske modemesser CIFF og Revolver, at de til august 2021 vil blive afviklet fysisk.

Allerede inden da havde en række andre udenlandske modeuger og messer, som eksempelvis Pitti Immagine og Prèmiere Vision, garanteret fysiske messer til sommer.

Men inden der var vished om, hvorvidt de fysiske messer rundt om i verden kunne blive afviklet, blev afholdelsen af Digital Fashion Week – Europe planlagt: Det, der skal blive Europas største digitale messe.

Bag initiativet står Fashion Cloud, der nu i flere sæsoner har afviklet digitale messer, samt den danske messe CIFF og den hollandske messe Modefabriek.

TØJ – Fashion & Business Trends har talt med de tre aktører bag den digitale messe om samarbejdet.

 

Kombinationspakker sikrer både lokal og global tilstedeværelse

”Det er stærkere at have en stor digital messe end flere små. Sidstnævnte er forvirrende for både brands og indkøbere. Nu – med CIFF og Modefabriek ombord – er det lige præcis den type feedback, vi får: Branchen er glad for, at vi samler det digitale ét sted.”

Sådan siger Alies ter Kuile, der er Co-Partner hos Fashion Cloud, i et interview med TØJ – Fashion & Business Trends. Sammen med danske Lars Jensen har hun stået for kontrakter og aftaler med CIFF og Modefabriek om Digital Fashion Week – Europe.

Hvad skal Digitale Fashion Week – Europe bidrage med, når nu de fysiske messer kan afvikles?

”Den vigtigste årsag til, at vi afvikler Digital Fashion Week – Europe, er, at branchens aktører kan arbejde sammen internationalt. Det er det, vi håber og forventer af den digitale messe – fordi brands sælger internationalt,” svarer Alies ter Kuile.

Samarbejdet har gjort det muligt at bestille kombinationspakker, så man som brand både kan udstille fysisk på CIFF og samtidig opnå eksponering i udlandet over for både eksisterende og nye kunder ved at være en del af Digital Fashion Week – Europe.

”Vi forventer ikke, at rejseaktiviteten vender 100 procent tilbage denne sommer, så brands, der booker en kombinationspakke som ovenstående, har mulighed for at være repræsenteret på både den lokale scene med en fysisk messe og opnå global rækkevidde med Digital Fashion Week – Europe,” forklarer Alies ter Kuile.

 

Et vigtigt supplement til de fysiske messer

Covid-19 gjorde det klart for alle: Digitalisering af diverse tilbud – herunder også messer – er en kendsgerning og noget, som fremadrettet vil blive en fast del af enhver modeuge og -messe.

Hos Modefabriek er man glade for samarbejdet med Fashion Cloud. Modefabriek har grundet fortsatte restriktioner i Holland været nødsaget til at aflyse den fysiske messe.

”Denne form for samarbejde er nyt i vores branche, men meget vigtig. At samarbejde, dele viden og erfaringer er supervigtigt for os, men endnu vigtigere for brands og indkøbere. Vi ønsker at gøre dette endnu stærkere i samarbejde med CIFF og Fashion Cloud,” lyder det fra Caroline Krouwels, der er direktør for Modefabriek.

CIFF-direktør, Christina Neustrup, er enig. Hun påpeger desuden, at timingen af den digitale modeuge ligger perfekt i forhold til CIFF-messen i august og er oplagt at være en del af for danske brands, i og med at de tyske messer er blevet aflyst denne sommer.

”Digital Fashion Week – Europe ligger tidligere end de fysiske messer og giver således et boost og en god start på sæsonen. Digital Fashion Week – Europe har rigtig godt fat i Tyskland og Benelux, hvilket gør platformen ekstra relevant for danske brands at være en del af denne sommer, nu hvor de tyske messer, hvor mange danske brands normalt udstiller, er blevet aflyst.”

Både Modefabriek og CIFF vil desuden også fortsætte med deres eget digitale initiativ ved siden af samarbejdet med Fashion Cloud. Christina Neustrup beskriver CIFF Digital som ”et forberedelses- og researchværktøj for de indkøbere, der forventer at besøge messen til august”.

Hun fortæller desuden, at hun og CIFF-teamet oplever stor opbakning fra indkøberne om at besøge den danske modemesse, der afvikles fra den 11. til den 13. august 2021.

Digital Fashion Week – Europe afholdes fra den 6. til den 8. juli 2021.

Foto: Pexels