TØJ giver dig et hurtigt overblik over sommerens vigtigste nyheder. Læs blandt andet om flere konkurser i modebranchen, fremgang hos Minimum og tilbagegang hos H&M Danmark og Bertoni samt om den britiske varehuskæde Debenhams, der efter længerevarende økonomiske problemer nu er sat til salg.

Minimum indhenter det tabte

I marts 2020 stoppede salget brat, da coronakrisen brød ud og lagde butikker og gadestrøg øde. Det satte modebranchen i en hidtil uset situation, hvor man siden da har forsøgt at ryste krisen af sig og få gearet forretningen til en ny fremtid.

En af de virksomheder er modeselskabet Minimum, der omsætter for omkring 150 mio. kroner og har en stor eksportandel med Tyskland som det største marked. Den bratte opbremsning i afsætningen gjorde situationen vanskelig hos modebrandet, som derfor valgte at handle med det samme.

Modeselskabet valgte allerede i starten af coronakrisen at sikre sig likviditet gennem en ny aftale med banken, indføre tre måneders lønnedgang hos virksomhedens 55 ansatte samt reducere indkøbene resten af året.

Nu lysner det for Minimum, som i juni måned kunne melde om vækst på 20 procent i forhold til budgettet.

”Det styrker os at se tallene. De viser, at vi faktisk er tilbage på budgettet, som er lagt forsigtigt rent indtjeningsmæssigt i år. Vi fik en fantastisk god begyndelse på året i januar og februar, hvor vi var langt foran. Men vi smed det hele i marts og april, da tingene lukkede,” fortæller Steen Engelbrecht, adm. direktør hos Minimum, til Finans.

 

H&M Danmark udfordres af dalende butikssalg

Covid-19 har fået flere forbrugere til at holde sig fra de fysiske butikker for i stedet at handle over nettet. Det er noget, som H&M Danmark i høj grad mærker til, da de for tredje år i træk oplever tilbagegang i salget i deres 112 fysiske butikker. Det oplyser Finans.

H&M Danmark har siden rekordomsætningen i regnskabsåret 2015/16 haft en negativ udvikling, hvor overskuddet på bundlinjen efter skat er reduceret fra 121 mio. kroner til 41 mio. kroner. Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab, der dækker over perioden fra den 1. december 2018 til den 30. november 2019.

Onlinesalget i Danmark fremgår dog ikke i den danske årsrapport, men da H&M Group tidligere i år fremlagde regnskabet for samme periode, fremgik det, at H&M på verdensplan havde haft en online salgsfremgang på 11 procent.

Derfor fastslår den adm. direktør hos H&M Danmark, Christel Friis-Mikkelsen, at man er tilfreds med resultatet for både butikker og online.

Forventningerne til fremtiden er umiddelbart negative som følge af coronakrisen. Derfor oplyser H&M Danmark, at det samlede butiksnet løbende vil blive tilpasset og vurderet, hvilket kan betyde butikslukninger, men udelukker heller ikke fornyelse og åbninger.

 

A-tex fortsætter med tocifret millionoverskud

Tjørring-virksomheden A-Tex, som sælger tilbehør til tekstilindustrien, har netop indberettet årsregnskabet gældende for perioden fra den 1. januar til den 31. december 2019.

Virksomheden lander en bruttofortjeneste på 57,6 mio. kroner i 2019 mod 61,3 mio. kroner i 2018.

Årets resultat oplever ligeledes en mindre tilbagegang og går fra 52,7 mio. kroner til 49,3 mio. kroner. Resultatet er dog stadig det næstbedste i firmaets historie, og ledelsen betragter det derfor også som tilfredsstillende.

A-Texs egenkapital stiger markant og ender på 293 mio. kroner i 2019 mod sidste års 242,9 mio. kroner.

Ifølge ledelsesberetningen har A-Tex i 2019 fokuseret på virksomhedens sourcing- og logistikopsætning, hvilket har medført en øget konkurrencefordel og dermed skabt en solid platform for fremtidig vækst.

På baggrund af netop dette forventede virksomheden fremgang for indeværende regnskabsår – men det satte Covid-19 en stopper for. A-Tex ser nu frem mod et 2020-regnskab, som vil blive negativt påvirket på både top- og bundlinje.

 

Konkurser i modebranchen

Nogle virksomheder måtte dreje nøglen om, allerede da Covid-19 ramte verden. Men cheføkonomer forudser stadigvæk, at der er flere konkurser i vente.

Over det sidste stykke tid er der da også modevirksomheder, der har måtte lukke og slukke. Den 24. juli kunne Finans eksempelvis oplyse, at smykkekoncernen House of Amber, der er verdenskendt for sine ravsmykker, er gået konkurs. Kurator Henrik Selchau Poulsen har overfor Ekstra Bladet udtalt, at det især er coronakrisen, der er årsagen til konkursen.

Også modebrandet G-star Raws svenske afdeling er gået konkurs. Det skrev det svenske medie Habit.se den 9. juli 2020. I alt tolv butikker lukkes, og 80 ansatte er berørt af konkursen. Mediet oplyser dog, at det kun er butiksdriften, der går konkurs. E-handlen håndteres fra Holland, og det vil derfor således stadigvæk være muligt for kunder at bestille tøj online.

Den danske skovirksomhed Shoe The Bear har det også svært grundet Covid-19. Ifølge Ekstra Bladet er virksomheden truet af konkurs og blev den 14. juli taget under rekonstruktion ved Skifteretten i Aarhus.

“Coronakrisen har ramt selskabets salg meget hårdt, og derfor er det endt i den her situation,” siger Nicolai Dyhr fra advokatfirmaet Horten, der er indsat som rekonstruktør for skofirmaet, der videre forklarer:

“Vi arbejder på en refinansiering og er indstillet på at sælge, hvis der kommer et passende bud. Målet er at kunne redde selskabet og arbejdspladserne.”

 

Bertoni i økonomiske problemer

Bertoni har netop offentliggjort sit årsregnskab for 2019, hvor driftsunderskuddet dykker til 16 mio. kroner, og bundlinjen taber 13 mio. kroner. Det skriver Børsen.

“Vi har haft et vanskeligt 2019, det hersker der sig ingen tvivl om. Det kan vi ikke se bort fra, og det har vi heller ikke gjort. Det er derfor, at vi har skudt en hulens masse penge i det,” lyder det fra Lars Jørgensen, der er bestyrelsesformand i Bertoni og partner i Vektor Kapital, der i 2017 overtog majoriteten af virksomheden. 

Ifølge årsrapporten har Bertoni fået tilført 4 mio. kroner via en kapitalforhøjelse, ligesom der er blevet overført et beløb på 11,5 mio. kroner.

Bertoni, der driver omkring 20 butikker i Danmark og Norge, kom ellers godt ind 2020, men coronakrisen har kostet nogle salg, og havde det ikke været for hjælpepakkerne, så var selskabet muligvis gået konkurs, udtrykker Lars Jørgensen overfor Børsen.

Herretøjsvirksomheden sendte i løbet af foråret 90 procent af sine ansatte hjem, og selskabet forventer tidligst at komme op på fuld kapacitet i slutningen af 2020. Bertoni ser dog også pandemien som en mulighed for at revidere strategien og “lægge endnu flere kræfter i det strategiske arbejde for at få en mere fremsynet engros- og detailforretning.”

 

Magasin-ejer sat til salg

Den britiske varehuskæde Debenhams, der blandt andet ejer Magasin, har i længere tid været i økonomiske problemer.

Siden april har selskabet blandt andet lukket 18 af sine egne butikker og afskediget 1000 ansatte.

Nu har den 242 år gamle virksomhed i følge The Guardian sat sig selv til salg. Det skriver Finans. Investeringsbanken Lazard er hyret til at finde en køber, og det skal lykkes inden udgangen af september 2020.

Tidligere på året udtalte økonomidirektøren i Magasin, Peter Fabricius, at de danske Magasin-forretninger ikke er berørt af situationen.

Foto: Unsplash