En ny taskforce skal hjælpe med at gøre modebranchen mere grøn. Holdet består af stærke branchefolk fra både Bestseller, Ganni, Baum und Pferdgarten og Coze Aarhus.

I oktober sidste år blev i alt 27 initiativer til at kickstarte den danske eksport vedtaget i Erhvervsministeriet. For modebranchen betød det blandt andet et øget fokus på grøn omstilling og digital markedsføring, herunder etableringen af en taskforce på tværs af offentlige og private parter, som skal igangsætte initiativer for at fremme bæredygtighed i branchen blandt små- og mellemstore virksomheder.

Hvilke aktører, der skal hjælpe med at fremme bæredygtigheden i branchen, er nu endelig kommet på plads. Det oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

”Jeg ser frem til at følge den nye taskforce og dens arbejde for en grønnere mode- og tekstilbranche. Det er helt afgørende, at vores virksomheder tænker i bæredygtige tiltag, hvis Danmark fortsat skal være en grøn førernation, og hvis vi skal fastholde vores styrkepositioner for eksempel inden for mode. Her skal taskforcen være med til at ruste en i forvejen innovativ branche til fremtiden,” siger Simon Kollerup.

Formanden for den nu endeligt sammensatte taskforce bliver Dorte Rye Olsen, der er Sustainability Manager i Bestseller.

”Vi ser frem til at komme i gang med arbejdet i taskforcen. Mode- og tekstilbranchen oplever nye krav til bæredygtighed, og med taskforcen kan vi understøtte virksomhedernes bæredygtige omstilling og øget eksport af bæredygtig dansk mode og tekstil.”

Formanden for genstartsteamet, der var med til at nedsætte forslaget om en taskforce for en grønnere modebranche, Frederikke Antonie Schmidt, er også glad for, at holdet nu er sat, og arbejdet kan begynde.

”Det glæder mig meget, at hovedanbefalingen fra genstartsteam for mode og tekstil bliver en realitet, da taskforcen kan fremme SMV’ernes konkurrenceevne gennem bæredygtighedscertificeringer. Taskforcen vil være med til at gøre dansk mode- og tekstil mere kendt og anerkendt for sin kreativitet og fokus på bæredygtighed og imødekomme klima- og miljømæssige krav til virksomhederne.”

Kræfterne bag taskforcen er: 

  • Dorte Rye Olsen (formand), Sustainability Manager, Bestseller
  • Thomas Klausen, adm. direktør, Dansk Mode & Tekstil
  • Nikolai Klausen, direktør, Wear
  • Nicolaj Reffstrup, adm. direktør, Ganni
  • John Vestergaard, adm. direktør, Egetæpper
  • Lena Trend Hansen, produktdirektør, Coze Aarhus
  • Rikke Baumgarten, kreativ direktør, Baum Und Pferdgarten
  • Helle Nybo Holmberg, adm. direktør, Nybo Workwear
  • Else Skjold, lektor, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
  • Poul-Erik Jørgensen, programleder, Via Design
  • Nanna Callisen Bang, direktør, Dansk Initiativ for Etisk Handel
  • Jannie Andersen, forhandlingssekretær Industrigruppen Beklædning og Tekstil, 3F
  • Repræsentanter fra Erhvervsstyrelsen, Udenrigsministeriet og Miljøministeriet, Erhvervshuse og Lifestyle & Design Cluster

Der er afsat 10 mio. kroner til taskforcen, som vil arbejde til udgangen af 2021.

Foto: Unsplash