Hvordan planlægger indkøberne deres tur på messer, og hvilke produkter går de efter til sæsonen SS 21? Det har TØJ talt med indkøbere fra modekæden Tiffany og stormagasinet Salling om.
Artiklen er bragt i TØJ – Fashion Week Edition SS 21
Salling
Louise Strandhave Hald, Senior Category Buyer i Salling med ansvar for damelingeri, børnemode og børnesko
Hvorfor prioriterer I at besøge CPHFW?
Vi bruger modemesserne i København til mange forskellige ting. Vi tager blandt andet derover for at holde os opdateret på nye brands, trends og bevægelser i markedet. Derudover bruger vi en stor del af vores tid på networking med nye og eksisterende leverandører, og vi laver en del indkøb på messen. Vi har mange leverandører samlet på et sted og kan på få dage foretage en stor del af vores indkøb til den kommende sæson.
Hvordan planlægger I jeres besøg?
Da vi har mange indkøb og aftaler, planlægger og forbereder vi alle vores besøg hos eksisterende leverandører hjemmefra. Der er mange besøg, der skal gå op i en højere enhed, så derfor er det nødvendigt med en klar plan. Vi efterlader dog altid plads i kalenderen til at komme rundt på hele messen og kigge på eventuelle nye leverandører. Ser vi nogle brands, som, vi synes, er interessante, går vi ind på standen og har en snak med dem eller laver en aftale om at komme tilbage senere, hvis det passer bedre ind i vores kalender. Der kan også være nye brands, som vi allerede har en dialog med inden messen, og dem laver vi som regel også en aftale med hjemmefra, så de kan præsentere deres nye kollektion for os.
Hvad går I efter at købe ind til SS 21?
Vi går efter et miks af trendy og kommercielle styles for derved at få det bedste og mest inspirerende udvalg for vores kunder.
Hvordan påvirker Covid-19 jeres indkøb til SS 21?
Vi regner ikke med, at vi køber anderledes ind end til SS 20, selv om Covid-19 har været en svær situation for os alle. Heldigvis har den første tid efter to måneders nedlukning af vores stormagasiner været mere positiv end forventet. Dog er det svært at spå om, hvordan Covid-19 kommer til at påvirke fremtiden. Derfor er der ikke nogen tvivl om, at vi satser på at skabe tættere relationer med vores primære samarbejdspartnere, og med dem har vi fokus på de produktgrupper, som er vigtige for os, for derved at skabe det bedst mulige resultat på langt sigt.
Tiffany
Kristine Ibsen, ejer af Tiffany og Tiffany.dk
Hvorfor prioriterer I at besøge CPHFW?
Vi besøger messerne i København af flere forskellige årsager. For det første har vi selvfølgelig nogle indkøb, der skal gøres hos eksisterende leverandører, men derudover sker der også en masse ting i løbet af messerne, som kan have stor betydning for udviklingen af vores forretning.
Det er ekstremt vigtigt for os, at vi kan være frontløbere på trends, og messen er jo åbenlyst et af de steder, hvor de kommende sæsoners udvikling både bliver dikteret, men også præsenteret. Derfra er det naturligvis vigtigt at udvælge, fravælge og prioritere i de mange forskellige indtryk og styles, som vi bliver eksponeret for. Derudover er der også hele relationsdelen, som ikke må undervurderes. Det handler både om nye relationer til fremtidige samarbejder, der nogle gange begynder flere sæsoner i forvejen, men også sparring med vores eksisterende partnere, uanset om det drejer sig om fabrikanter, agenturer eller brands.
Hvordan planlægger I jeres besøg?
Vi har planlagt nogle besøg hjemmefra, oftest med eksisterende leverandører, men også med mulige samarbejdspartnere, hvor der har været en forudgående relation. Derudover ser vi os omkring for at få et indtryk af, hvilke brands og kollektioner der bevæger sig i en retning, som kunne passe ind i vores setup – både online og i vores fysiske forretninger.
Hvad går I efter at købe ind til SS 21?
Når man er i vækst som os, skal vi naturligvis købe dybt ind hos vores nuværende leverandører for at kunne understøtte den fortsatte vækst i de kommende sæsoner. Vi skal dog også være vågne overfor eventuelle nye brands, som kunne passe ind på vores webshop og i vores fysiske butikker. Vi oplever en stor stigning i både trafik og køb, så derfor skal vi også være klar til at supportere den voksende kundeskare med endnu flere brands. Der kan messen naturligvis også være en god lejlighed til at åbne nye døre.
Hvordan påvirker Covid-19 jeres indkøb til SS 21?
Det gør det i store træk overhovedet ikke. Vi er i en rivende udvikling og vækster rigtig sundt i øjeblikket. Derfor vil vores indkøb på den kommende messe også bære præg af vores ambitioner og den positive situation, vi står i lige nu.
Foto: Unsplash