Herretøjsbrandet lader sig ikke diktere af trends. I stedet forsøger Woodbird at skille sig ud fra andre herrebrands gennem branding, content og storytelling. 


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion Week Edition nr. 3 2020


 

Woodbird blev stiftet tilbage i 2010 af Lars Munkholm og Jacob Cadovius, der henholdsvis står bag multibrandforretningerne Munk Store i Holstebro og Cadovius i Herning. Idéen til herretøjsbrandet udsprang af et behov for at have sit eget private label-brand i forretningerne, samtidig med at kunne tilbyde tidløse hverdagsklassikere i en god kvalitet. Lars Munkholm og Jacob Cadovius lod sig inspirere af basic-styles, de allerede solgte i forretningerne, satte deres eget præg på dem, og begyndte at sælge deres egne produkter i multibrandforretningerne. Det fortsatte de med i tre år, indtil Chung Wai Cheung i 2013 stiftede modevirksomheden Nobrakes og overtog styringen af Woodbird som kreativ direktør med ansvar for at udvide distributionen og kollektionerne samt udarbejde og fastsætte hele brandidentiteten. I dag, syv år senere, mener Chung Wai Cheung, at Woodbird endelig har fundet sin rette hylde – både kollektions- og brandmæssigt.

”Siden jeg blev en del af Woodbird, har jeg stille og roligt bygget kollektionerne og vores branding op, og nu synes jeg endelig, at vi er det brand, vi gerne vil være. Det har hele tiden været meningen, at vi skulle gøre tingene i et stille og roligt tempo. Det afspejler sig både i vores kollektioner, men også i alt andet vi foretager os,” forklarer Chung Wai Cheung.

Foto: Woodbird
Branding skaber den unikke historie

Den kreative direktør  fremhæver, at det særlige ved Woodbird er brandets evne til at skabe tidløse kollektioner, hvor alt er baseret på instinkter og følelser. Brandet lader sig nemlig ikke diktere af trends – og det er der en helt særlig årsag til.

”Vi forsøger at lave tidløst tøj med et tvist. Vi vil ikke ligne alle andre i branchen, og derfor forsøger vi at skille os ud netop ved ikke at følge de samme trends, som andre gør,” forklarer Chung Wai Cheung, der dog også mener, at det er svært at skille sig ud i herretøjsbranchen udelukkende på tøjet.

Netop derfor har virksomhedens branding, content og storytelling været en lige så vigtig del af rejsen som udviklingen af kollektionerne.
”Man er nødt til at skille sig ud i sin branding. Kollektionerne i sig selv kan sagtens være basic, som de er hos Woodbird, men det er i brandingen og gennem vores billeder, at vi skaber vores unikke historie,” uddyber Chung Wai Cheung.

Woodbird fik for alvor plads i mændenes klædeskab, da de i 2014 lancerede deres Steffen Pant –hverdagsbuksen med stræk i.

”Jeg tror, at vi var nogle af de første på markedet til at introducere de komfortable hverdagsbukser med stræk i. Vi oplevede dog dengang, at kunderne ikke rigtigt troede på den slags bukser, og vi solgte i stedet en helt masse jeans. Interessen for bukserne voksede dog måned for måned, og det er helt klart Steffen Pant, der har været med til at danne fundamentet for, hvor Woodbird står i dag,” mener Chung Wai Cheung.

 

Nyt, stort projekt i sigte

Det er inden for de sidste par år, at det virkelig har taget fart for det danske herrebrand. Indtil for blot et par år siden fokuserede Woodbird udelukkende på det danske marked, men nu bliver brandet solgt gennem 200 forhandlere i både Danmark, Sverige, Holland, Italien og Tyskland, hvoraf Holland er brandets største eksportmarked.

”Tålmodighed har været et nøgleord for vores udvidelse til andre markeder. Vi har ikke gjort noget forhastet – tværtimod,” fortæller direktøren, der blandt andet nævner, at det tog virksomheden tre år, før de åbnede helt op for det hollandske marked.

”Vi har i stedet ladet produkterne tale for sig selv, mens vi har arbejdet på at finpudse vores brand,” siger Chung Wai Cheung videre.

Til modeugen i august er Woodbird gået sammen med en række andre brands om at udstille i et showroom. Her ser Chung Wai Cheung frem til at servicere sine eksisterende kunder, mens fokusset på nye kunder er indskærpet til de belgiske, da brandet netop har indtaget dette marked.

Chung Wai Cheung afslører også, at der i den nærmeste fremtid bliver tid til et par projekter i Danmark. Hvad det er, kan han dog ikke lokkes til at fortælle.

”Projektet bliver lanceret til næste år. Jeg kan ikke sige så meget andet lige nu, end at vi synes, at det er et stort projekt, som vi stille og roligt begynder at arbejde på snart,” afslutter han.

Foto: Woodbird

Foto: Woodbird