Pico: Virksomheden der gjorde hårpynt moderne

Siden accessoriesbrandet Pico blev stiftet i 2004, har mantraet været ’buy to last’. Det handler om at producere smykker og håraccessories i en god kvalitet, der holder, og samtidig følge trenden, der rører sig, inden for tilbehørskategorien. 


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion Week Edition nr. 3 2020


 

Anne-Marie Pico, stifter af Pico Copenhagen 

 

Hvordan har du oplevet udviklingen inden for accessories?

Da vi begyndte at designe og producere håraccessories tilbage i 2006, var det fordi, jeg mente, at der ikke var spændende hårpynt på markedet. Dengang var det mest hårnåle, neutrale hårklemmer eller børnehårpynt, der fandtes, og det var absolut ikke inspirerende. De sidste fire til fem år har interessen været opadgående for håraccessories, og det er i sådan en grad, at selv de danske modevirksomheder er begyndt at tilføje det til sortimentet. De store udenlandske modehuse som Gucci og Prada har også hjulpet med at gøre hårpynten til en del af outfittet igen. Det går dog altid i bølger, hvorvidt hår accessories skal være diskrete, larmende eller pyntet. De sidste par år har produkterne været fyldt med krystaller, og nu er hårpynten igen blevet mere ’ren’. Der er dog en ting, der altid har gået igen hos Pico. Siden vi stiftede virksomheden, har vi arbejdet efter værdien ’buy to last’, hvilket for os betyder, at vi altid producerer smykker og håraccessories i en god kvalitet.

 

Hvilke produkter er jeres bedst sælgende?

Nogle af de bedst sælgende produkter, vi har, har vi designet for flere år siden. Et eksempel er vores klassiske flæse-scrunchie, som vi designede i 2016, eller vores Dahlia-hårbøjle, som vi designede i 2014. Vi sælger også stadig godt af vores stjernespænder, som vi designede tilbage i 2006. På smykkesiden har vi svært ved at følge med på vores værksted med vores Lady-halskæder, som vi lancerede for første gang for mere end 10 år siden.

 

Hvilke trends ser du inden for accessories lige nu?

Lige nu er trenden, at man gerne må kunne se de smykker og håraccessories, man har på, og de skal være med til at understrege stilen. Det må gerne være både farverigt og mønstret, men man skal også passe på med, at det ikke bliver for barnligt.

 

Hvilke nyheder vil du fremhæve i denne sæson?

I den kommende sæson har vi på smykkesiden en masse fine ørestikker i forgyldt sterlingsølv besat med nanokrystaller i mange motiver samt en ny flettet serie. I forhold til vores håraccessories fortsætter vi med scruncies og hårbøjler, men med helt nye stoffer og kvaliteter, som vi har trykt med vores signaturmønster. Derudover kommer der nye, fine farver på vores mest populære styles. Sidste år blev vi desuden spurgt, om vi ville være ambassadør for Red Barnet, hvilket vi har sagt ja til. Derfor har vi til den kommende sæson også designet en lille kollektion, hvor 100 procent af overskuddet går til organisationen i anledningen af deres 75-års jubilæum.

Foto: Pico Copenhagen

Foto: Pico Copenhagen