Parret bag taskemærket Kintobe stod af karriereræset, skabte et ansvarligt brand med en sund vækstrejse og prioriterer nu familielivet. Det lyder måske simpelt. Men det har været krævende og startede med et for tidligt født barn.

En personlig krise blev det skelsættende startskud for taske­brandet Kintobe, som parret Anne Thorsø Sørensen og Michael Bisgaard stiftede i 2019. Deres søn blev født alt for tidligt i december 2017, og den oplevelse fik dem til at nærstudere deres liv og revurdere deres arbejdssituation.

”Vores søn Albert svævede på et tidspunkt mellem liv og død, og så blev det tydeligt, hvilket liv vi i hvert fald ikke ville leve. Det rev op i en gammel drøm om at skabe noget, der gør en lille, konkret forskel. Og så har vi altid været interesseret i tasker,” fortæller Anne Thorsø Sørensen, medstifter af Kintobe, om det nye, selvstændige liv, hvor de også ønskede fleksibiliteten til at kunne være mere sammen med deres søn.

Efter barslen og en portion tænketid gik de langsomt i gang. De ville lave et ansvarligt taskebrand og en ansvarlig virksomhed, som tager hensyn til både vores planet og medmennesker.

”Vores klode overlever kun, hvis vi kan eksistere i harmoni med hinanden og samarbejde om vores fælles udfordringer. Det hele prøver vi at omfavne i Kintobes tagline: Carry kindness. Den zoomer ind på den forskel, vi hver især kan bidrage med, når vi går ud i verden. Kintobe handler om at møde nye mennesker, omfavne forskelligheder og udvide vores horisont. For at gøre det har vi brug for en taske, som gør det nemt for alle at komme ud ad døren og blive en del af et fællesskab,” siger Anne Thorsø Sørensen fra showroomet på Nørrebro.

 

Fra naiv tro til gennemarbejdet ansvarlighedsrapport

I processen med at lave taskekollektioner, der er så miljøvenlige som overhovedet muligt, mødte de flere benspænd.

”Hverken Michael eller jeg har en baggrund i modeproduktion. Vi startede med at være top naive. Vi ville jo lave en 100 procent genanvendt taske fra dag ét – men det indebærer alt fra kantebånd, stropper, skum, tråd, labels. Alt. Vi er kommet rigtig langt, og vi har for længst overhalet vores konkurrenter i forhold til, hvor stor en andel af vores produkt der er skabt af genanvendte materialer,” forklarer Anne Thorsø Sørensen.

Deres søgen efter at producere så miljøvenlige og bæredygtige tasker som muligt har sendt dem en tur ud i hele verden. Parrets mål er at tage alle de 17 forskellige komponenter, som en Kintobe-taske består af, og skifte dem ud med et genanvendt materiale. De har allerede fundet det bedst mulige alternativ indenfor blandt andet genanvendt polyester, plastik fra blandt andet flasker samlet op fra strande og lossepladser i Sydkorea, nylon og algebaseret skum, der holder formen. Svampelæder bruges til deres logo. På radaren er nu at finde genanvendte vandtætte lynlåse og metaldele.

Deres bæredygtige rejse er de helt åbne omkring, fortæller medstifteren:

”Vi laver hvert år en ansvarlighedsrapport, som kan læses på vores hjemmeside. Her kan man dykke ned i, hvilke materialer vi bruger, hvor de kommer fra, hvor de bliver produceret, hvordan de bliver transporteret, og hvordan vi pakker tingene. Vi skriver også ærligt om, hvordan vi har nået vores egne målsætninger, og hvordan vi gerne vil udvikle virksomheden.”

Familie før vækst

I 2022 begyndte det at gå stærkt for Kintobe med salget i Danmark, hvor brandet har fundet en lomme i markedet til hverdagstasker. De har også taget de første skridt i England, Italien, Tyskland og Frankrig gennem distributører. Men for Anne Thorsø Sørensen er det ikke øverst på agendaen:

”Vi skal altid huske, hvorfor vi grundlagde Kintobe. Vi vil have tid sammen som familie. Børnene er hentet senest klokken 15, og så må vi arbejde igen, når de sover hvis nødvendigt. Kintobe skal ikke være et brand med blod ud af ørerne – selvom det sommetider er svært at overholde – så må vi vækste langsommere. Det er først og fremmest et familie-projekt drevet af hjertet.”

Foto: Kintobe