Marta du Château er på få år blevet en stor succes inden for ekspresmode. De har giftet sig med specialhandlen, siger nej til nye bejlere og er tro overfor deres kollektioner, som er designet og produceret i Italien.

Marta du Château blev lanceret i august 2019, hvor ejerne af Tex-time, Morten Jespersen og Tommy Kristensen, ville være herre i eget hus efter at have været distributører af forskellige tøjbrands i flere år. Strategien var klar fra starten af: De ville satse på ekspresmode. Derfor bugner virksomhedens 3.000 m2 også med tøj fra gulv til loft, da vi er på besøg i showroomet i Herning med tilhørende lager. Her kommer nyheder hver uge, året rundt. Og det var én af grundene til tøjmærkets begyndende succes under den første corona­nedlukning i 2020. Marta du Château havde nemlig altid let omsættelige varer på hylderne, som butikkerne hurtigt kunne få fat i.

”Vores forretningsmodel er simpel. Vi tager al risikoen for vores kunder. Vi vil hellere have tøj på lager end penge i banken. Vores forhandlere ved, at de nemt og hurtigt kan supplere hos os,” fortæller Tommy Kris­tensen, som er medejer og salgschef.

Netop forholdet mellem Marta du Château og specialhandlen er som en lille kærlighedshistorie, hvor kode­ordet er troskab.

”Dem vi møder på vej op, møder vi også på vej ned. Derfor siger vi hver dag nej til nye kunder, som selv kontakter os. Vi har de kunder, vi gerne vil have, og vi ønsker ikke at ligge hos de store onlineshops,” siger Tommy Kristensen og fortsætter:

”Derfor har vi for eksempel også kun én forhandler i Herning. Marta er flere af specialbutikkernes levebrød, fordi vi er et prisvenligt brand, der nemt kan mikses ind mellem de dyrere tøjmærker.”

Supersælgere og italiensk charme

De to kvindelige sælgere hos Marta du Château, Mette Stausholm og Susan Jensen, fylder meget i historien og succesen bag tøjmærket. Begge sælgere har over 30 års erfaring i branchen og er med i hele indkøbsprocessen. De er langt hen ad vejen ansvarlige for det visuelle udtryk, som Marta du Château har.

”Vi har en fornemmelse for, hvad der skal til, for vi snakker konstant med butikkerne, og vi bruger hele tiden deres feedback. Vi omfavner samtidig, at tøjet er designet og produceret i Italien – det må gerne skille sig ud rent designmæssigt,” forklarer Mette Stausholm, som har været en del af tøjmærket fra starten af.

En stor del af tøjet på bøjlerne i showroomet har en bohemestil i en farverig palette med kvaliteter som bomuld og viskose. Marta du Château er ikke bange for at være de sjove i klassen – bare prisen er god. For prisen er et vigtigt parameter.

”Vi skiller os ud på prisen, og det skal vi blive ved med. En anden styrke er vores ekspres-setup. Der går 14 dage, fra en kollektion er lavet, til den er i butikkerne. På den måde kan vi levere dét, som kunderne efterspørger lige nu. Det er meget nemmere at se, hvad der kan sælges om 14 dage end om ét år,” forklarer Mette Stausholm.

Et væksteventyr bygget på ekspresmode

Opskriften på Marta du Châteaus væksteventyr er en god blanding af satsningen på ekspresmode, erfarne branchefolk, timing og loyalitet. På under tre år er tøjmærket blevet en vækstkomet med et årsresultat på 15,1 mio. kroner efter skat i deres seneste årsregnskab. I dag har 1.200 butikker Marta på hylderne. De er til stede i 10 lande, hvor Sverige er deres næststørste marked efter Danmark. Men succesen bliver ikke kun gjort op i tal og flotte resultater.

”Vi niver os lidt i armen indimellem. Det er en sjov vækstrejse, vi er på. Men vi kunne ikke gøre det uden hinanden. Vi supplerer hinanden, vi er et team, og vi har hver især forskellige styrker, som hver dag kommer i spil,” slutter Tommy Kristensen.

Foto: Marta du Château