Familien danner grundlag for hele historien om børnetøjsmærket Saga Copenhagen, som ud fra et indre hjertekompas skaber en tryg start for de små børn.
Saga er et oldnordisk begreb og betyder en fortælling om et liv eller en slægt. Netop familiens fortælling er omdrejningspunktet hos børnetøjsmærket Saga Copenhagen. Familievirksomheden fra Odense består af Charlotte og Ole, som driver en interiørvirksomhed på 21. år. Den erfaring har de givet videre til den yngre generation og den anden del af virksomheden, Ida og Joachim, som er datter og svigersøn. De har en baggrund inden for den kreative verden og kommunikation på tværs af kulturer. Ida og Joachim har skabt en lille ny generation, og med det nye liv starter også fortællingen om Saga Copenhagen. Brandet blev stiftet i 2019 ud fra et indre hjertekompas om at tilbyde den allerbedste start for små børn i form af GOTS-certificeret børnetøj og blødt legetøj og udstyr til babyer.
”Vi hjælper med at skabe rammerne om de små nye liv, så de med god samvittighed kan sætte deres fodaftryk på jorden i mange generationer. Selvom vores navn betyder ’fortælling’, så gør vi mere end blot at tale om det budskab, der ligger vores hjerte så nært. Vi handler også på det,” siger Ida Aspegren, medstifter af Saga Copenhagen.
Den første lille kollektion bestod af stofbleer, hagesmække, suttesnore, nusseklude og bideringe i seks forskellige farver. Det hele lavet på et lille budget og med én leverandør. Med produkterne i tasken besøgte de messer i Tyskland, hvor de blev taget vældig godt imod. Derfra tog det fart, og de fik udvidet kollektionerne med tøj og flere produkter i børnehøjde.
Roligt univers med fokus på bæredygtighed
Designet hos Saga Copenhagen er roligt i afstemte farver. Hele universet oser af blidhed og omtanke, og det er der en særlig grund til, fortæller Ida Aspegren:
”Alle små børn er sensitive og følsomme, og derfor sætter vi en ære i at skabe nogle rolige rammer omkring børnene. Det kommer helt konkret til udtryk i vores langtidsholdbare kvalitet, bløde økologiske materialer og minimalistiske design. For os handler det ikke blot om det visuelle udtryk. Børns sundhed og bevægelsesfrihed er mindst lige så vigtigt.”
Saga Copenhagen begyndte at lave tøj for halvandet år siden, så det er en helt ny produktlinje, de har kastet sig over. Derfor har de teamet op med en designer, som har samme bæredygtige mindset som dem selv.
”Vores designer har en enorm fin streg og en praktisk tilgang til tøjet, som vi er meget inspireret af. Vi synes, vi har noget af det fineste børnetøj på markedet, da det skiller sig ud på en helt særlig måde,” siger Ida Aspegren.
Efterlyser danske kunder i porteføljen
Efter en god modtagelse af Saga Copenhagen i Tyskland, håber familievirksomheden nu på at få flere danske kunder i ordrebogen efter deltagelsen på CIFF Kids.
”Vi har haft lidt svært ved at komme ind på vores hjemmemarked, hvilket vi synes er virkelig ærgerligt. Derfor viser vi også vores produkter frem på CIFF Kids i håb om, at flere danske butikker opdager os,” siger Ida Aspegren og tilføjer, at de har kunder i hele verden som for eksempel fra Sydkorea, Taiwan, Kina, USA, Frankrig og Belgien.
Foto: Saga Copenhagen