Kort og godt fra modebranchen

Vi befinder os i en tid, hvor modebranchen i høj grad udfordres på nytænkning, image og økonomi. TØJ har samlet de vigtigste nyheder fra de seneste dage, som viser, hvordan Adidas og Bestseller skifter kurs efter massiv kritik, hvordan H&M hjemsender flere tusinde medarbejdere, og at flere modemesser rykker dato. Der er dog også lyspunkter, hvor bæredygtighed og kreativitet spirer i en ellers svær tid.

 

Dansk international topchef undskylder

For få dage siden nægtede den danske topchef hos Adidas, Kasper Rørsted, at betale husleje for sine tyske lejemål. Det fik hele den tyske befolkning, inklusiv toppolitikere, til at vende sig imod ham. Nu har han ændret mening, og undskylder i en åbnet brev i håb om, at kunne reparere sportsgigantens skrøbelige image.  Det oplyser Finans.

”Kære læsere, mange af jer opfattede huslejehenstanden som usolidarisk. Jeres mening er vigtig for os, og den var ikke til at tage fejl af: I er skuffede over Adidas. Vi har begået en fejl og derved tabt en masse tillid,” står der blandt andet i brevet, som vises hos Finans.

Huslejen for april er nu betalt til samtlige udlejere.

 

H&M Group hjemsender titusinder af ansatte

I løbet af marts og februar lukkede H&M alle deres butikker i en lang række lande i Europa, og den 18. marts besluttede H&M Group tilmed at lukke alle de danske butikker på baggrund af regeringens påbud om at lukke alle storcentre. Nu har den svenske modekoncern valgt at lukke samtlige H&M Group butikker, der blandt andet omfatter Weekday, Cos og Monki. Det har resulteret i en yderligere negativ indflydelse på forretningen, som får H&M Group til at gennemgå samtlige dele af virksomheden – hvilket også inkluderer de ansatte. Det oplyser Finans.

H&M Group har derfor sendt titusindvis af medarbejdere midlertidigt hjem uden løn og andre på nedsat tid som følge af coronavirusset. Det er omkring halvdelen af de ansatte, som besidder ’centrale funktioner’ i modekoncernen, som vil blive permitteret – et udtryk for midlertidig hjemsendelse, som bruges i blandt andet Norge og Sverige.

Det sker som led i en større sparreplan, som H&M offentliggør i forbindelse med selskabets kvartalsrapport.

”Vi har indgået en dialog med medarbejdere om nedsat arbejdstid, hvilket er blevet iværksat og omhandler titusindvis af medarbejdere globalt. Det gælder også centrale funktioner. Vi kan ikke kommentere yderligere,” udtaler Kristina Stenvinkel, der er kommunikationsdirektør i H&M Group, til Finans.

Det er primært de svenske medarbejdere, der vil blive berørt af strategien. Det vides endnu ikke, hvorvidt beslutningen får indflydelse på de ansatte i Danmark.

H&M Danmark er dog positive overfor regeringens hjælpepakker og har tænkt sig at gøre brug af dem for at skabe et sikkerhedsnet under virksomhedens partnere og de omkring 3.000 danske medarbejdere.

”Hjælpepakkerne kan være med til at skabe et sikkerhedsnet under vores medarbejdere og vores partnere i denne svære tid. H&M Group Danmark afskediger ingen medarbejdere i den periode, vi modtager støtte fra hjælpepakken,” fortæller Christel Friis-Mikkelsen, adm. direktør i H&M Danmark, i en pressemeddelelse.

 

Ganni oplever stor bæredygtig fremgang

”Først og fremmest identificerer vi os ikke som et bæredygtigt brand – det har vi aldrig gjort. Vi ved ikke, om mode nogensinde kan blive helt igennem bæredygtigt, men vi går hver dag på arbejde med formålet om at forsøge at gøre det bedre,” udtaler Nicolaj Refstrup, stifter af Ganni, i virksomhedens bæredygtighedsrapport for 2019.

Trods modevirksomhedens ydmyghed, har 2019 været et år med mange nye bæredygtige tiltag, som har bragt stor succes. Vi har samlet et overblik over Gannis bæredygtige tiltag i 2019.

1 || Skift til certificerede materialer

Ganni har fokuseret på tre centrale materialer: Bomuld, viskose og polyester og har formået at øge andelen af certificeret materiale med 50 procent i deres samlede produktion.

2 || Cirkularitet

Lanceringen af platformen Ganni Repeat samt at kunderne nu kan aflevere brugt tøj i butikkerne har gjort, at efterlivet af Gannis tøj er blevet mere miljøvenligt.

3 || Brug af plastik

2019 blev året, hvor Ganni for første gang offentliggjorde virksomhedens plastikproduktion og forbrug. Formålet er at lade hele verdenen følge med, mens Ganni arbejder mod at reducere brugen af plastik. Ganni ønsker i fremtiden at udelukke materialet fuldstændigt – og hvis det ikke er muligt, vil de arbejde mod at bruge plastik, der både er genbrugeligt og nemt nedbrydeligt.

4 || Et år med store forpligtelser

Ganni blev i 2019 medlem af ’The Sustainable Apparel Coallation’ samt ’The Un Fashion Industry Charter for Climate Action’ for at dele ud af erfaringer og viden samt samarbejde med andre modevirksomheder i kampen mod nogle af modeindustriens største udfordringer, såsom det stigende CO2 udslip.

5 || Gennemsigtighed i forsyningskæden

Gennemsigtighed og sporbarhed i forsyningskæden var et af Gannis store fokusområder i 2019. Modevirksomheden lancerede en gruppe, som har til formål at arbejde hen mod målet om 100 procent sporbarhed i trin 1 til 3 i forsyningskæden.

 

Pitti Immagine: Modemesserne rykker dato

Pitti Immagine har besluttet at rykke sine messer til efteråret. Det gør de i håbet om, at messerne kan sætte gang i modeindustrien igen efter en ekstrem hård periode for branchen.

”I de seneste uger har vi været i tæt kontakt med vores samarbejdspartnere i Italien og i udlandet. Der har været stor efterspørgsel for at afholde Pitti-messerne, som vi tilmed tror kan være med til at sætte modebranchen i gang igen – og det er det, som vi vil arbejde på non-stop over de næste måneder,” fortæller direktøren af Pitti Immagine, Claudio Marenzi.

Pitti Immagine Uomo rykker til den 2. til 4. september 2020, Pitti Immagine Bimbo til den 9. til 10. september 2020 og Pitti Immagine Filati er bekræftet rykket, men mangler stadig en fast dato. Datoen bliver besluttet til næste messemøde den 8. april 2020.

 

CIFF Youth rykker datoer – igen

I starten af marts offentliggjorde CIFF Youth, at de ville imødekomme de ønsker og behov, som både udstillere og indkøbere have fremlagt for messearrangørerne om at afholde børnemessen før sommerferien. CIFF Youth havde således rykket messen frem og skulle løbe af stablen fra den 21. til den 23. juni 2020 i Øksnehallen i København.

I sidste uge kunne modeugens aktører, Copenhagen Fashion Week, CIFF og Revolver i samarbejde med Dansk Mode & Textil og brancheorganisationen Wear så meddele, at de har indledt en koordineret indsats for at sikre den københavnske modeuge til sommer set i lyset af Covid-19 og dets medførte konsekvenser. Derfor rykker CIFF Youth nu tilbage i Bella Center og skal foregå på samme tid som resten af modeugen – i starten af august – ligesom det plejer at være.

”Vi befinder os i en hidtil uset situation, og for nu er vores hovedfokus at støtte modebranchen, herunder ungdomssegmentet, ved at stå samlet gennem disse udfordrende tider. Naturligvis holder vi os opdateret om udviklingen af Covid-19 og følger under alle omstændigheder instruktionerne fra Sundhedsstyrelsen,” skriver CIFF Youth i en pressemeddelelse.

 

Kreativitet og nytænkning spirer hos dansk smykkebrand

For få uger siden kunne Charlotte Biehl fortælle, at smykkevirksomheden, på trods af de store økonomiske konsekvenser som Covid-19 har medført, vælger at fastholde sin bæredygtige lancering. Nu lancerer Bybiehl en række virtuelle shoppingevents for at komme tættere på kunden i en tid, hvor intet er, som det plejer at være. Det oplyser smykkevirksomheden i en pressemeddelelse.

De virtuelle shoppingevents giver kunderne mulighed for at modtage den samme service, som normalt stilles til rådighed i Bybiehls to flagskibsbutikker i København og Aarhus.

De virtuelle shoppingevents lanceres onsdag den 8 apri 2020l, og det er ejer og adm. direktør, Charlotte Biehl, som vil sidde klar til at hjælpe kunderne virtuelt og guide dem til det næste personlige smykke.

Bestsellerejer underskylder og betaler husleje

Coronakrisen har medført et brat stop i tøjsalget på stort set alle Bestsellerkoncernens markeder, og likviditeten er dermed forduftet. I løbet af marts måned alene har modekoncernen brugt 2,5 mia. kroner i likvider. Beløbet, der er forsvundet ud af koncernen, overstiger det samlede overskud efter skat for 2018/19, der lød på den gode side af 2 mia. kroner. Det oplyser Finans.

Bestseller har været nødsaget til at fyre 750 danske ansatte og sende 2400 hjem. Derudover var modekoncernen en af de første i detailhandlen til at meddele de danske udlejere, at der var behov for henstand med huslejen.

Modekoncernen havnede i massiv kritik for deres håndtering af krisen. Nu forsøger Bestseller at få greb om den alvorlige imagekrise og fortæller nu, at de alligevel betaler husleje for denne måned til udlejere bag de 250 butikker rundt om i Danmark.

Anders Holch Povlsen undskylder og fortæller, at det for Bestseller gælder om at redde flest mulige butikker og jobs.

”Vi meldte tidligt ud om alvoren i denne krise og behovet for dialog med udlejere om fremtiden. Jeg vil gerne undskylde for vores håndtering og beklager, hvis vi utilsigtet har trådt ved siden af overfor nogle udlejere.  Opråbet til udlejere er baseret på forventninger om en længere periode med svære vilkår for detailhandlen. Det gælder om at redde flest mulige butikker og jobs til fordel for alle – også udlejere. Vi har fået positive tilbagemeldinger fra mange af vores udlejere,” siger Anders Holch Povlsen til Finans.