I et studio i København kører symaskinerne hurtigt. For her bliver alle styles fra Elaine Hersby skabt af egne skræddere. Brandet er made-to-order, for stifteren Elaine Hersby vil, efter eget udsagn, ikke bidrage til masseproduktion. 

Det startede egentlig som et bachelorprojekt i forbindelse med uddannelsen E-Concept Development, hvor Elaine Hersby skabte et fiktivt brand efter eget navn. Projektet fik stor opmærksomhed fra branchen, og for at dygtiggøre sig inden for sit felt søgte hun ind på Scandinavian Academy of Fashion Design (Margrethe-Skolen), hvor hun kom ind og tog fag i tilskæring og andre relevante, praktiske fag. Branchen fik for alvor øjnene op for den spirende designer og efter otte måneder i lære ved Henrik Vibskov, følte Elaine Hersby sig for alvor klar til at starte sit eget brand, som hun lancerede i august 2016.

Den første kollektion var SS 17, og inspirationen kom dengang – og gør stadig – fra den bevægende krop. Derfor er alle styles lavet i fleksible materialer, der til­lader kroppen at ånde og bevæge sig frit. Elaine Hersbys debutkollektion fik både opmærksomhed i Danmark og internationalt. Derfra har det taget fart for brandet, der skiller sig ud i branchen ved at være made-to-order. Alle styles bliver produceret i brandets studio i København, hvor Elaine Hersby og hendes skræddere skaber og designer alt i hånden.

Hvorfor har du valgt made-to-order forretningsmodellen samt produktion i Danmark?

Jeg har valgt, at brandet Elaine Hersby er ’made-to-order’, da vi ikke vil støtte op om og bidrage til masseproduktion. Jeg har en passion for faget, men har ikke villet gå på kompromis med mine værdier. Derfor er min forretning ’made-to-order’, så vi ikke producerer mere, end der bliver solgt. Derudover er vi også ’made-to-measure’ for de slutkunder, der ønsker det. På den måde får slutkunden den style, de ønsker, præcis efter deres mål. Vi har dermed ikke noget lager eller noget spild. Udover det har jeg også valgt denne forretningsmodel, da jeg selv kan oplære de skræddere, vi ansætter, samt sørge for at alle led er, som de skal være.

 

Hvordan har du skaleret forretningen?

Vi er vokset virkelig meget det seneste år, hvilket vi selvfølgelig er taknemmelige for. Vi takker kun ja til de retailers, som passer til vores univers. Vi arbejder efter ’først-til-mølle princippet’ og ikke efter sæsondeadlines. Så de retailers, der bestiller deres ordre først, får deres levering, så snart vi har syet den.

 

Er det din plan at få flere forhandlere på?

Ja, vi har en agent i Paris og Amsterdam, som arbejder for os. Tanken er helt klart at få flere på, men de skal som sagt passe ind i vores univers. I takt med at brandet vokser, ansætter og oplærer vi løbende skræddere for at følge med efterspørgslen.

 

Foto: Elaine Hersby