Prisen opfordrer til bæredygtige alternativer og anerkender strategiske tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig modeindustri. Alle brands, der deltager i CPHFW, er blevet opfordret til at ansøge om prisen, og der er nu fundet tre finalister.
Tilbage i begyndelsen af november 2020 kom det frem, at Copenhagen Fashion Week og Zalando har indgået et treårigt partnerskab, hvor det bæredygtige fokus er kernen.
Fokus på bæredygtighed kommer til udtryk flere steder – blandt andet gennem en ny bæredygtighedspris, som Zalando lancerer under Copenhagen Fashion Week fra den 2. til den 5. februar 2021. Det oplyser Zalando i en pressemeddelelse.
Zalando Sustainability Award skal opfordre modebrands til at udforske bæredygtige alternativer og anerkender strategiske tiltag, der bidrager til en mere bæredygtig modeindustri.
Alle brands, der deltager i Copenhagen Fashion Week, er blevet opfordret til at ansøge om prisen, og nu er de tre finalister fundet. Det er House of Dagmar, Louise Lyngh Bjerregaard og Marimekko, som kæmper om den første Zalando Sustainability Award.
En hyldest til nye bæredygtige tiltag
De tre finalister er blevet udvalgt af en international jury, som har foretaget en grundig vurdering af hvert brands’ bæredygtighedsstrategi, deres kollektioner og dedikation til nye tiltag og innovation på bæredygtighedsområdet.
“Vi er stolte af at introducere Zalando Sustainability Award som en del af vores fælles dedikation til at skabe langsigtede bæredygtighedsforandringer i modeindustrien. Prisen hylder tiltag fra tre brands, der har et stærkt fokus på bæredygtighed, og giver os mulighed for at give en mere konkret og håndgribelig anerkendelse af deres individuelle indsats,” siger CEO for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, i pressemeddelelsen.
Vinderen af den bæredygtige pris modtager en pengepræmie på 20.000 euro og muligheden for et partnerskab med Zalando med henblik på at designe en eksklusiv kollektion, der udforsker forskellige aspekter af bæredygtighed.
“For Zalando er denne pris en fantastisk mulighed for fortsat at sætte gang i en dialog og bidrage til at drive modebranchen i en mere bæredygtig retning,” siger Kate Heiny, der er bæredygtighedsdirektør hos Zalando, og fortsætter:
“Vi vil gerne opfordre brands til konstant at udfordre sig selv til at blive bedre, og dette initiativ er en unik mulighed for at samarbejde, vidensdele og diskutere branchens udfordringer. Samarbejde er en del af vores dna, og det er essentielt for at kunne ændre vores egen forretning indefra såvel som at ændre modeindustrien samt at inspirere vores kunder til at foretage mere bæredygtige valg.”
Juryen foretager en vurdering af finalisterne og deres kollektioner, de viser frem under modeugen, for at udvælge en vinder af prisen, som annonceres den 4. februar 2021.
Kommentarer fra de tre finalister:
House of Dagmar
“Vi er meget stolte af at være blandt finalisterne til en bæredygtighedspris. Mode er en udtryksform, og vi er glade for, at vores arbejde med bæredygtig mode kan blive vist frem til verden, så flere kunder kan blive inspirerede af den bevægelse, vi prøver at skabe. Som et mindre brand er vi afhængig af at større spillere som Zalando hjælper med at sætte fokus på disse emner – vi håber, vi kan ændre modeindustrien i fælleskab,” siger Sofia Wallenstam, Founder og Brand Manager hos House of Dagmar.
Louise Lyngh Bjerregaard
“Som et nyt brand er det vigtigt for os, at Zalando anvender deres platform til at opfordre til forandring på tværs af vores industri,” lyder det fra Louise Lyngh Bjerregaard.
Marimekko
“Vi er stolte af at være en af finalisterne til den første Zalando Sustainability Award. I 70 år har Marimekkos designfilosofi og operative tilgang været baseret på tidløshed, og vi tror på, at godt design sikrer længere levetid, hvorfor det også er et mere bæredygtigt valg. Når det er sagt, vil vi gerne gå forrest, når det kommer til fortsat at udvikle mere bæredygtige produkter og praksisser i hele forsyningskæden, fra råmaterialer til produktanvendelse og genbrug. Det er vores pligt at være et godt eksempel, der bidrager til at skubbe hele industrien mod en mere bæredygtig fremtid. Denne pris er et fantastisk eksempel på et initiativ, der kan have positiv indflydelse på hele vores felt,” siger Rebekka Bay, Creative Director Marimekko.
Foto: Unsplash