De næste tre år vil Copenhagen Fashion Week og onlinegiganten teame op. Formålet er at accelerere bæredygtigheden i modebranchen.
I en pressemeddelelse annoncerer Copenhagen Fashion Week, at de har indgået et treårigt samarbejde med onlineportalen Zalando.
Begge parter arbejder hver især på en grønnere fremtid for modebranchen. Zalando har med sin do.More-strategi forpligtet sig til at blive CO2-neutrale for at leve op til målene i Paris-aftalen fra 2015.
Hos Copenhagen Fashion Week arbejder de med deres Sustainability Action Plan, der blandt andet vil sætte minimumskrav i forhold til bæredygtighed for alle deltagende brands fra 2023.
Netop det bæredygtige fokus er kernen i det nye partnerskab.
”Copenhagen Fashion Week er utroligt glad for at kunne annoncere vores nye partnerskab med en banebrydende spiller som Zalando, der deler vores niveau af engagement i bæredygtighed. Sammen med Zalando håber vi at sende et stærkt signal til modebranchen, at det er muligt at foretage positive forandringer, hvis vi tør kræve et højt bæredygtighedsniveau som en forudsætning for at arbejde sammen,” siger Cecilie Thorsmark, adm. direktør for Copenhagen Fashion Week.
For Zalando er de stolte over at samarbejde med en stærk branchepartner som Copenhagen Fashion Week.
“Vi er meget stolte over at indgå et partnerskab med Copenhagen Fashion Week – en partner, der deler vores ambition om at drive kollektive ændringer mod bæredygtighed i modebranchen. Samarbejde ligger i Zalandos dna og med mere end 35 millioner kunder på 17 markeder på tværs af Europa og mere end 3.000 brandpartnere på vores platform vil vi bruge vores størrelse og innovative teknologi til at hæve barrieren. Med Copenhagen Fashion Week har vi en stærk partner i den europæiske modebranche,” udtaler David Schneider, co-CEO for Zalando SE.
Det nye partnerskab vil løbe i perioden 2020-2023. Starten på partnerskabet vil blive markeret med den næste modeuge i København den 2. til 5. februar 2021.
Foto: Copenhagen Fashion Week