Daniel Præst og Martin Rosenberg driver butikken Zander i Roskilde med deres egen smag som pejlemærke. Resultatet er arbejdsglæde og en detailbutik, der giver modeglade mænd en træfsikker shoppingdestination.
Artiklen er en del af et tema om herremode i Branchebladet TØJ AW 19 Men/Women.
For Daniel Præst og Martin Rosenberg er deres forretning Zander i Roskilde meget mere end en arbejdsplads. De to ejere er kolleger fra en tidligere ansættelse, og de vidste derfor, at deres kemi, stil og standarder harmonerede. I første omgang måtte Daniel Præst dog åbne butikken alene i 2012, da Martin Rosenberg fortsat var i et andet job.
”Det gik stærkt, da vi blev tilbudt butikken, og jeg måtte åbne med de muligheder, som jeg havde på det tidspunkt. Det betød blandt andet, at jeg ikke med det samme kunne plukke de brands, som jeg gerne ville have,” fortæller Daniel Præst.
Køber ind med hjertet
I 2013 købte Martin Rosenberg sig ind og sammen satte de sig for at skabe den butik, som de gerne selv ville handle i – både hvad sortiment og indretning angår.
”Vi åbnede med brands i den prisbillige ende, men har gradvist udbygget med bedre og lidt dyrere brands. Nogle få brands er ikke helt så rentable, men de er spændende og vigtige for butikken. Det er ikke nødvendigvis en strategi, der gør os rige, men det er dét, vi vil,” fortæller Martin Rosenberg og tilføjer:
”Naturligvis altid med øje for, om de performer i vores butik. Ellers skal de ikke være der.”
Over tid har de fået oparbejdet et navn i detailbranchen, som har fanget leverandørernes interesse, og de har været flinke til at anbefale Zander til hinanden.
”Vi er lidt anderledes – stiller krav til leverandørerne og har alting gennem vores egne hænder. Så jeg tror, at vi er lidt sjovere at samarbejde med,” forklarer Daniel Præst.
Egen stil som pejlemærke
Daniel Præst og Martin Rosenberg har selv udvalgt interiøret, som består af antikke møbler i mørkt træ, en patineret disk, et par gamle reoler fra 1920’erne, der tidligere stod hos Royal Copenhagen, ægte tæpper og industrielle lamper. Dekorationen er læderindbundne bøger, indrammede sort/hvide fotos og levende blomster, der understreger en nostalgisk og hjemlig stemning a la et herreværelse.
”Vi bruger os selv og vores egen smag og forventninger som pejlemærker, for vi er jo også forbrugere,” fortæller Martin Rosenberg og uddyber:
”Det samme gælder betjeningen. Kunderne skal modtages godt og føle sig velkomne, så den er på sin vis lidt gammeldags, men kompetent og personlig. Derfor får de også altid at vide, hvis ærmerne i en jakke er for lange, eller et snit ikke klæder dem. Og haster det for kunden, kører vi gerne ud til ham med en jakke, der har fået lagt ærmerne op,” lyder det.
Web er et must
Den personlige stemning har de to ejere formået at overføre til henholdsvis Facebook og Instagram. De laver løbende statusopdateringer om trends, nye varer og aktiviteter i butikken – men de poster også skæve indfald, der afslører, at der er mennesker bag disken.
”Hvis du ikke er på nettet, så findes du ikke – men det skal balanceres. Vi vil give den samme oplevelse på nettet, som vi tilbyder i butikken,” forklarer Daniel Præst og fortæller, at en egentlig webshop stadig er på tegnebrættet:
”Vi er meget idealistiske omkring det, for den skal videreføre visionen og være et katalog over, hvad butikken kan. Så det arbejder vi på.”
Indflydelsen fra de digitale modemedier præger kunderne. De to butiksindehavere konstaterer, at mænd er blevet bedre til at sætte ting sammen og spørger mere kvalificeret, så det stiller højere krav til dialogen.
”Det er nok snarere en større modebevidsthed, der betegner vores kunder, end det er alder. De fleste af vores kunder er mellem 25 og 55 år, men vi betjener også både konfirmander og 75-årige mænd, der går op i deres udseende, og som specifikt spørger efter for eksempel en ternet jakke,” fortæller Martin Rosenberg.
Gensidig loyalitet
Det er ikke ligegyldigt, at Zander ligger i hjembyen Roskilde, for det lokale netværk og det interne sammenhold blandt byens handlende har stor betydning.
”Vi bruger byen og støtter op om lange åbningstider. Men vi holder for eksempel ikke Black Friday – det ville skabe forvirring om de rigtige priser hos vores loyale kunder. Og vi havde i øvrigt alligevel en god dag,” konstaterer Daniel Præst, som sammen med Martin Rosenberg mener, at butikkerne bør tage et ansvar for byen – og det gælder også kunderne.
”Hvis kunderne vil have liv i deres by, så må de også tage et ansvar og handle lokalt. Butikkerne kan give en oplevelse, som nettet ikke kan. Men vi skal holde dem opdaterede og imødekomme kundernes forventninger – det kunne for eksempel være levering med drone. For så har herretøjsforretningerne en fremtid,” afslutter Zanders to indehavere.