H&M Danmark kommer styrket ud af coronakrisen

”Jeg vil gerne understrege vigtigheden i at have et 360 graders syn på forretningen,” cementerer Christel Friis Mikkelsen, der er Country Manager i H&M Danmark, i et interview med TØJ. Er der en ting, som den danske topleder indtil videre har lært af krisen, så er det, at man altid skal være fleksibel og ydmyg overfor den situation, som viser sig. 


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Hvordan er coronakrisen anderledes end finanskrisen?

Coronakrisen ramte verden og Europa langt mere jævnt, end finanskrisen gjorde tilbage i 2008. Spredningen af Covid-19 påvirker mennesker, lokalsamfund og virksomheder verden over, og den har i høj grad påvirket vores virksomhed og vores værdikæde. H&M Groups butikker måtte til at begynde med lukke midlertidigt i hele Kina, hvilket vi et par måneder senere måttet erfare ligeledes blev nødvendigt i Danmark og resten af Europa.

Der er mange faktorer, som spiller ind, når en virksomhed – stor som lille – bliver ramt af en krise. At stå i en situation, som den Covid-19 har medført, har ingen af os prøvet før, og vi har derfor måtte tænke nyt og kreativt for at kunne passe på vores kunder og medarbejdere i denne ekstraordinære tid.

 

Hvad betyder det, at vi i dag er langt mere digitale end under finanskrisen?

Under finanskrisen blev hele samfundet ikke lukket ned, som vi har været vidne til under Covid-19. Derfor er det svært at sammenligne de to perioder. Under Covid-19 har vi måttet indrette os på nye måder og finde løsninger til at kunne arbejde hjemmefra. Det har vi gjort på bedste vis, og digitaliseringen har i den grad muliggjort, at vores kolleger har kunnet arbejde hjemmefra.

 

Hvilken betydning har webshoppen haft for jer, nu hvor jeres butikker har været lukket?

Gennem den seneste periode har vi oplevet stor interesse fra vores kunder på hm.com, og vi har haft en flot stigning i vores onlinesalg.

I H&M supplerer onlinedelen og de fysiske butikker hinanden, og de kan ikke ses som separate enhed­er. Vores fysiske butikker er med til at drive trafik til webshoppen og omvendt. Vores kunder er meget loyale, og derfor glæder vi os over, at de har støttet os gennem webshoppen i denne svære tid.

Hvordan har Covid-19 påvirket jeres varelager?

Det kan ikke undgås at have et større varelager i den situation, vi befinder os i. Vi har i den sidste tid arbejdet på tværs af alle funktioner for at håndtere situationen med mest mulig hensyntagen til vores medarbejdere, forretning og miljø – både ud fra et kort- og langsigtet perspektiv. Som følge af Covid-19-krisen er der sket et betydeligt fald i den globale efterspørgsel, og det har en stor indflydelse på vores ordrer og vores leverandører. I H&M står vi ved vores forpligtelse over for vores leverandører ved at tage imod varer, der allerede er produceret såvel som varer, der er sat i produktion. Vi vil desuden ikke genforhandle priser på ordrer, der allerede er lagt. Fremadrettet afgiver vi ordrer baseret på aktuelle prognoser, og vi fortsætter med at evaluere situationen dagligt.

Vi undersøger derudover hele tiden, hvordan vi kan optimere vores logistiksystem, og vi er i gang med at undersøge muligheden for at flytte vores varelager mellem fysiske butikker og online. Vi forventer desuden, at vi gennem den næste periode vil tilbyde vores kunder gode tilbud – både online og i de fysiske butikker.

 

Hvad har I lært af krisen?

H&M Group har måttet træffe nogle svære beslut­ninger for at komme igennem denne globale krise, og med vores kunder, medarbejdere og stærke værdier vil vi fortsætte med at stå stærkt og udvikle os. Vi har fået nye erfaringer, taget nye beslutninger og fundet nye styrker, så vi kan hjælpe hinanden og udnytte vores fulde potentiale.

 

Hvis du skal give et godt råd videre til andre, hvad skulle det så være?

Jeg vil gerne understrege vigtigheden i at have et 360 graders syn på forretningen. Man er nødt til at være modig, træffe nye beslutninger, droppe de sædvanlige møder og velkendte arbejdsgange. Det er vigtigt at kunne se nyt på strukturen, sammensætte nye arbejdsdage og nye møder, hvor man får dækket et vidtrækkende blik på virksomheden. At være fleksibel og ydmyg overfor situationen er essentielt, da det forretningsmæssige klima kan ændre sig fra dag til dag, og derfor skal dit mindset være det samme.

 

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.