Både David Bowie, Madonna og Rihanna har båret den norske kunstner Bjørg Nordli-Mathiesens rå og samtidigt elegante smykker. Men selv om smykkerne allerede nu har opnået stor international anerkendelse fra store stjerneartister, er drømmen stadigvæk at nå ud til endnu flere verden over.  


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Bjørg Nordli-Mathiesen er opvokset i det nordlige Norge uden for polarcirklen. En del af opvæksten i et naturskønt område med hav og bjerge omkring sig er en af inspirationskilderne til designerens smykke­univers, Bjørg Jewellery, der i dag har eksisteret i 16 år. Bjørg Jewellery har sit eget showroom og sin egen webshop og butik, der ligger i hjertet af København. Derudover sælges smykkerne i high-end butikker og stormagasiner rundt om i verden, der desuden også er blevet båret af en lang række internationale, berømte stjerner.

 

Hvorfor skiftede du fra tøj til smykker?

Inden jeg begyndte at designe smykker, arbejdede jeg med tekstilkunst, kostumer og tøj i omkring ti år, men har også altid eksperimenteret med andre materialer. For mig handler det mere om formsproget, farverne og udtrykket end om selve materialet. Så det, at jeg skiftede fra tøj til smykker, var egentlig meget naturligt for mig, men samtidigt også lidt tilfældigt.

Da jeg stoppede med at arbejde i tekstilbranchen, flyttede jeg til Indien, hvor jeg boede i nogle år. Her blev jeg overvældet, betaget og inspireret af de mange smukke og naturlige ædelsten, jeg fandt. Jeg begyndte at eksperimentere og lave mine egne smykker, og efter kort tid havde jeg lavet en masse smykker, som jeg ikke vidste, hvad jeg skulle gøre af. Herefter fandt jeg hurtigt ud af, at jeg ville lave en forretning, og det resulterede i, at jeg stiftede Bjørg Jewellery i 2004. Efter et par måneder rejste jeg til London med en lille kuffert, der var fyldt med mine smykker. Jeg tvang mig nærmest til et møde med en indkøber hos stormagasinet Liberty og smykkebutikken Talisman Gallery i stormagasinet Harvey Nicholas for at få lov til at vise smykkerne frem. Det endte fantastisk nok med, at jeg rejste tilbage to dage senere med en tom kuffert og en check i hånden.

 

Hvordan opstod idéen til at lave smykker?

Jeg blev vildt inspireret af de materialer, farver og sten, som jeg fandt, da jeg boede i Indien. De gav mig en uendelighed af idéer til at lave smykker. Det er lidt interessant, at jeg pludseligt fik så mange idéer til at designe smykker, for jeg har aldrig selv været en typisk smykkeperson, som har været specielt interesseret i smykker.

 

Hvor og hvordan foregår din smykkeproduktion?

Jeg designer selv smykkerne og laver de fleste mastersamples i metal eller voks. Jeg elsker at arbejde med voks, hvor jeg kan være fuldstændig ’hands-on’ med formgivningen og udseendet af smykket. Alle smykkerne får jeg produceret i enten Italien eller Thailand, hvor de bliver produceret i hånden på nogle små fabrikker, som jeg har samarbejdet med de sidste 12-13 år.

 

 

Hvordan forholder du dig til bæredygtighed?

Bæredygtighed er en naturlig del af min måde at drive forretning på, og jeg har altid prioriteret det højt i alle dele af min produktion. Derfor produceres mine smykker også kun i materialer, der er 100 procent naturlige og i overensstemmelse med Miljøstyrelsens standarder. Jeg tror, at naturlighed og retfærdighed er noget, som findes helt inde i sjælen hos de fleste af os i Skandinavien, og at vi derved vælger æste­tiske løsninger, som er bæredygtige, af ren intuition.

 

Hvor får du din inspiration fra?

Inspirationen til mine smykker kommer alle mulige stedet fra – og tanken om ikke at vide, hvor inspira­tionen kommer fra næste gang er utrolig inspirerende i sig selv. Når det er sagt, så er der imidlertid inspirationskilder, der er altid vender tilbage: Det er eksempelvis kunst, arkitektur, den menneskelige form og ikke mindst naturen. Hvis jeg skal sætte nogle ord mit smykkeunivers, så vil jeg beskrive det som personligt, råt og elegant.

 

Hvor bliver dine smykker forhandlet?

Mine smykker bliver solgt gennem high-end butikker, guldsmede og gallerier verden over. Derudover sælger vi også smykkerne gennem vores egen web­shop og butik i Læderstræde i København.

 

 

Hvilke kundetyper appellerer dine smykker til?

Mine smykker henvender sig mest til dem, der ønsker noget specielt – nogen, som kan lide noget, der er unikt fremfor noget, der er perfektionistisk. Mit motto har altid været: ”There is beauty in imperfection.” Flere verdenskendte stjerneartister som eksempelvis David Bowie, Madonna, Rihanna, Lady Gaga og danske Mø har desuden båret mine smykker.

 

Hvor ser du dit smykkebrand i fremtiden?

Jeg håber, at jeg kan blive ved med at lave det, som jeg ønsker at lave. Og så håber jeg, at smykkebrandet når ud til stadigt flere mennesker over hele verden.

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.