Designeren Dea Kudibal, som har stiftet og står i spidsen for modebrandet med samme navn, holder fanen højt trods den verserende krise og glæder sig over en overvældende efterspørgsel efter en helt bestemt jakke. 


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Hvordan håndterer I coronakrisen hos Dea Kudibal?

Ligesom mange andre virksomheder i modebranchen, så er vores hverdag på kon­toret ikke, som den plejer at være. Vi har valgt at sende nogle af medarbejderne hjem med fuld løn for at kunne få del i hjælpepakkerne i forbindelse med Covid-19-krisen. Der har været nogle få medarbejdere tilbage på kontoret, som virkelig har taget en for holdet. Det har været utrolig vigtigt for os, at vi fortsat har kunnet være der for vores kunder på trods af de vanskelige omstændigheder. Alle vores medarbejdere har været fuldstændig fantastiske i denne vanskelige periode. Selv om vi ikke fysisk har kunnet mødes, så har vi afholdt fredagsbar via Zoom, hvor der har været kæmpestor opbakning. Det er i en tid som denne, at man får prøvet sin organisation af og får bekræftet, hvor meget det menneskelige aspekt betyder.

 

Hvordan har I tilpasset jer de forhold, som coronakrisen har medført?

Efter at Mette Frederiksen havde holdt pressemøde den 11. marts, blev der meget stille i vores B2B-system, hvor vores forhandlere normalt går ind og genbestiller. Derfor har vi måttet tænke ud af boksen for at få hele vores cash flow til at fungere.

Midt i denne lidt turbulente periode har vi dog oplevet en ren succeshistorie, da vi virkelig har hittet jackpot på det, som vi nu kalder vores ikonjakke. Det er quiltet jakke med et superfint multiblomsterfarvet print. Den jakke har solgt godt, både på vores webshop og til vores forhandlere. En stor del af omsætningen i den seneste tid er skabt på baggrund af salget af den ene jakke, så det er jo lige sådan en appelsin, der falder ned i ens turban på det helt rigtige tidspunkt.

Derudover har vi blandt andet afholdt et online lager­salg, da det ikke har været muligt at afvikle vores årlige fysiske lagersalg, hvilket vi har fået rigtig god respons på. Det var selvfølgelig kun med varer fra tidligere kollektioner, da vi naturligvis ikke vil genere vores forhandlere, som har de nye varer.

Hvilken betydning har webshoppen haft for jer i denne tid?

Vores onlinedel har oplevet en lille fremgang i denne periode. Vi er blevet klar over, at det er vigtigt at have noget lækkert visuelt materiale, som præsenterer produkter på smukkeste vis. Gennem det seneste år har vi investeret meget i vores visuelle kommunika­tion i form af flotte kampagnebilleder og lookbook-billeder, og det er noget, som vi skal arbejde meget mere med i fremtiden. På den måde kan vi give vores forhandlere endnu mere visuelt materiale, som de kan bruge på sociale medier og på deres egne webshops.

Hvordan har Covid-19 påvirket jeres varelager?

Vi leverede vores Spring/Summer-kollektion til vores forhandlere i slutningen af januar, som solgte supergodt, og vi fik mange genbestillinger frem til midten af marts, hvor det hele blev lukket ned.

Man kan se, at mange af de store platforme allerede er i gang med udsalg – også på lidt nyere varer, og der vil nok være flere butikker, som følger efter. Vi er dog begyndt at få genbestillinger på vores B2B-system, hvilket er positivt, selv om det ikke er den mængde, som vi plejer få.

Vi skulle have leveret vores High Summer-kollektion i midten af april, men da mange af vores forhandlere på de forskellige markeder har haft et stort ønske om at skubbe leveringen, har vi efter en tæt dialog valgt at imødekomme deres ønske og rykke leveringen til midten af maj.

 

Har coronakrisen fået jer til at tænke anderledes i forhold fremtidige kollektioner?

Vi har fire årlige kollektioner, som består af de to hovedkollektioner, Spring/Summer og Autumn/Winter, samt to mindre kollektioner, High Summer og Christmas.  Vi har valgt at holde fast i at arbejde videre på kollektionerne i den samme designcyklus, som vi hidtil har gjort. Men det, som vi har haft ret stor succes med, og som fungerer godt i en krisesituation, er, når vi rammer en bestseller-style. Her kan det være en god investering at rykke hurtigt og få igangsat en ekstra produktion i sæsonen. Hvis det kan lykkes i disse tider, så tror vi helt sikkert også, at det vil kunne blive en succes for os fremadrettet.

 

Hvad har du lært af krisen?

I og med at vi også har vores forretning i Kina, så har vi faktisk været igennem hele forløbet på det kinesiske marked nogle måneder forinden, at det ramte Danmark og mange andre lande. Det betyder, at de nu er halvanden måned foran os, og vi oplever således, at vores salg i Kina stiger dag for dag, hvilket er enormt positivt. Folk går ud og spiser, de mødes og er sociale, og derfor har de også brug for nyt tøj. Det giver mig virkelig mod og blod på tanden. Derfor håber og tror jeg på, at forbrugerne vil vende tilbage til deres gamle vaner, så snart at der bliver åbnet mere op. Vi mennesker er vanedyr og med det sikkerhedsnet, der er spændt ud i Danmark, og mange andre lande, så skal vi nok klare det. Og med de hjælpepakker, der er blevet lavet, så er det en over­vejende del af befolkningen, som stadig har penge, når vi kommer ud på den anden side.

 

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.