På bare ti dage fik Kristian Ulriksen, der er ejer af modeforretningen Kyoto i København, stablet en webshop på benene, fordi han, ligesom mange andre butiksejere, måtte lukke dørene til forretningen for en periode. 


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Var det meningen, at I ville åbne en webshop?

Jeg har før overvejet at åbne en webshop, men jeg har hele tiden haft det sådan, at det ikke var mit domæne. Den nære relation til kunden har altid været min og butikkens styrke, men vi stod jo pludseligt midt i en krise og havde ikke længere mulighed for at give kundeoplevelsen i butikken, fordi vi havde lukket. Jeg var nærmest desperat, fordi jeg gik fra en god omsætning til ingen omsætning og følte, at jeg bare stod og så på mit livsværk falde fra hinanden. Det var på grund af coronakrisen, at jeg så mig nødsaget til at åbne en webshop. Det var den eneste måde, hvorpå jeg kunne sikre butikkens overlevelse. Jeg reagerede ret hurtigt på krisen og påbegyndte allerede arbejdet med webshoppen, inden Danmark lukkede ned. Jeg var og er stadigvæk helt grøn på området, men jeg fik hjælp af nogle leverandører, som jeg snakker godt med, og efter ti dage havde jeg stablet en webshop på benene. I de tyve år, hvor jeg har ejet butikken, har jeg aldrig haft så meget arbejde at lave, som jeg har haft i denne periode.

 

Hvad har åbningen af webshoppen betydet for jer?

Timingen for åbningen af webshoppen har, trods hele situationen, været rigtig god for os. Vi er nået hurtigt ud til vores publikum og faste kunder – hurtigere end hvad man ellers gør, når man åbner en webshop – og det er helt klart på grund af situationen lige nu. Webshoppen er blevet taget rigtig godt imod, og der har også været et fint salg, siden vi lancerede den. Det er dog ikke noget, der kan redde butikken. Men selv om meget ser sort ud, så er webshoppen alligevel med til at skabe et lys for forretningen, fordi der trods alt ryger varer ud ad døren.

 

Hvilke tiltag har I ellers gjort under krisen?

Udover webshoppen, der selvfølgelig har taget meget af min tid, har vi været ekstra aktive på de sociale medier for at vise vores kunder, at vi stadigvæk er her. Vi har også givet vores kunder mulighed for at være i butikken alene eller sammen med en anden som en salgs privat session.

Der er dog ikke ret mange, der har benyttet sig af tilbuddet – men det gør heller ikke noget. Det er signalværdien i det, der betyder noget for mig. Butikken har jo været lukket ligesom alle andre, men det har været vigtigt for mig at signalere, at jeg har været her for mine kunder.

 

Hvordan har Covid-19 påvirket jeres varelager?

Det tøj, vi har i butikken, er sæsonvarer. Jeg har varer, der bliver leveret i juni og juli, så hvis ikke jeg kan få solgt de varer, jeg har i butikken lige nu, så får jeg et problem. Det er det, der er min største bekymring. Jeg har tilmed valgt ikke at annullere nogle ordrer. Jeg har i stedet koncentreret mig om, hvor jeg er lige her og nu, for ellers er varerne, der kommer i butikken i juni og juli, ligegyldige, og så har jeg haft en dialog med mine leverandører om det. Vi er alle sammen på den ene eller anden måde ramt af krisen, og vi skal kunne kigge hinanden i øjnene efterfølgende, så det gælder om at værne om dem, man har. Jeg kommer ikke til at tjene særlig meget på mine varer, idet jeg forudser et kæmpestort og langt udsalg de næste mange måneder. Jeg håber, at mine leverandører vil gå mig i møde og hjælpe, hvor de kan, så længe de også får lidt ud af det. Vi har eksempelvis både talt om ombytninger, længere kredit eller nedslag i priser.

 

Hvis du skal give et godt råd videre til andre, hvad skulle det så være?

Det vigtigste for mig har været ikke bare at lave ingenting. Det er vigtigt, at man bruger den positive energi, man har tilbage, på at opsøge nye muligheder for at være kreativ med sin forretning. Derudover skal man være omstillingsparat og klar til at kigge nye veje.

 

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.