Digital Fashion Week er nu veloverstået. TØJ – Fashion & Business Trends har talt med Senior Sales Manager Lars Jensen om, hvordan de digitale salgsdage gik, hvor blandt andre danske brands som Pilgrim og Masai deltog.
Det var kun anden gang, at den digitale messe Digital Fashion Week, der er arrangeret af den tysk/hollandske virksomhed Fashion Cloud, løb af stablen fra den 26. til den 28. januar 2021.
Men på trods af sine kun to afholdelser gik de tre digitale salgsdage ifølge Senior Sales Manager Lars Jensen ”over al forventning”.
”I sommeren 2020 stablede vi hele konceptet på benene på bare ti uger. Denne gang havde vi en del mere tid til at forberede os, og vi lavede flere justeringer og optimeringer, så Digital Fashion Week denne gang kunne forløbe stort set fejlfrit. Og det gjorde det. Vi havde lidt tekniske vanskeligheder, blandt andet med live-chatten den første dag, men det blev løst hurtigt,” forklarer Lars Jensen, der fortsætter:
”Over 10.000 havde tilmeldt sig eventet, og i løbet af de tre dage registrerede vi i alt 7.000 besøgende fra mere end 100 forskellige lande. Størstedelen af de besøgende var fra Tyskland, Belgien, Holland, Storbritannien, Italien, Frankrig og Danmark, men vi registrerede også besøgende fra USA, Australien og Canada. Over de tre dage afviklede vi foredrag om blandt andet bæredygtighed, teknologi og trends på tre forskellige sprog, og det blev modtaget meget positivt af branchen. Så alt i alt gik det over al forventning.”
Der var i alt 190 udstillere. 150 modebrands og 40 IT-udbydere. De 150 modebrands var blevet bedt om at producere en 7-10 minutters lang præsentationsvideo af AW 21/22-kollektionen, og samlet set er disse kollektionsvideoer blevet afspillet i mere end 200.000 minutter, oplyser Lars Jensen.
”Det er rigtig gode konverteringer for de deltagende brands,” siger han, men tilføjer hurtigt:
”Vi kan dog se, at det er gået bedst for de brands, der i dagene op til Digital Fashion Week sørgede for at invitere deres kunder til at deltage i eventet. De, der ikke havde inviteret deres kunder, har fået knap så meget ud af det. Men sådan er det jo: Output er ofte lig med input.”
Hybrid-fremtid
Ud af de 150 udstillende modebrands var 15 af dem danske. TØJ – Fashion & Business Trends har både talt med smykkevirksomheden Pilgrim og modevirksomheden Masai om, hvorfor de deltog i Digital Fashion Week.
Begge brands ser deltagelsen i Digital Fashion Week som et supplement til deres øvrige måder at sælge kollektionerne ind på. Og især grundet Covid-19 er det et godt initiativ.
”Vores deltagelse er først og fremmest en naturlig udspring af vores langsigtede strategi i forhold til digitalisering af vores kommercielle aktiviteter. Men det har selvfølgelig også en helt praktisk dimension i forhold til Covid-19-nedlukningerne, hvilket forhindrer kundebesøg. Her kommer Digital Fashion Week ind som et godt supplement,” lød det fra Christian Broe, der er CEO hos Pilgrim.
Det samme har gjort sig gældende hos Masai. Her tror man på den digitale rejse, og mente derfor også, at det var oplagt at være til stede under Digital Fashion Week.
”Det er primært et add-on i vores tilgang til kunderne. Vi skulle – som vi plejer – have udstillet på CIFF, men vi havde, allerede inden messen blev aflyst, valgt også at være til stede under Digital Fashion Week, fordi vi tror på den digitale rejse,” fortalte Dan Vejen Andersen, der er direktør for wholesale i Masai.
Lars Jensen er enig med de to brands. Han tror også på, at fremtidens modeuge bliver i et hybridformat.
Digital Fashion Week opstod i sommeren 2020 ud fra nød og et ønske fra branchen. Det er ikke Fashion Clouds egentlige forretning at lave digitale messer. Men hvis der – trods vacciner og mere rejseaktivitet – fortsat er behov for en international digital modeuge, så vil Lars Jensen ikke afvise, at Digital Fashion Week endnu en gang vil blive afviklet.
”Jeg tror personligt, at fremtidens modeuge bliver en hybrid. Det personlige møde går aldrig af mode, og lige så snart vi kan rejse igen, så gør vi det. Men mange har også opdaget, at der er nogle ting, man måske ikke behøver rejse efter. Og her kunne en digital messe som Digital Fashion Week medvirke til at man kan optimere sin tid og økonomi og stadig få masser af inspiration og kontakter,” lyder det afsluttende.
Foto: Unsplash