Efter mere end et år uden en messeplatform, som vi kender den, vender de fysiske messer tilbage til august. Men hvilke brands skal udstille, og hvilke har fundet på nye måder at sælge ind på? TØJ tager temperaturen på branchens messedeltagelse til august.

Til august er det første gang siden januar 2020, at de danske modemesser vender tilbage i nogenlunde normalt format.

Men hvad siger de danske modebrands – og tidligere udstillere – til det?

TØJ – Fashion & Business Trends har talt med en lang række danske modebrands om, hvad de gør til august, når SS 22-kollektionen skal sælges ind. Nogle vender glædeligt tilbage efter flere sæsoner uden en messeplatform, som vi kender den, mens andre fortsætter med andre måder at sælge kollektionerne ind på.

 

CIFF

Hos Kompagniet 1991 har man de sidste sæsoner holdt egen minimesse på hovedkontoret i Sønderborg. Adm. direktør Mads Munk fortæller nu til TØJ – Fashion & Business Trends, at man denne sæson har planer om at vende tilbage til at udstille i København.

”Vi satser på at udstille på CIFF, såfremt det afvikles i nogenlunde normalt format,” siger Mads Munk.

Det samme gør sig gældende hos Claire Group.

”Vi ønsker hos Claire Group at støtte op om messerne og forsøger at få alle mærker til at samle sig om en fælles skandinavisk messe i København,” siger direktør Nikolaj Hust, som fortsætter:

”Vi føler samtidig, at det er vigtigt, at CIFF sikrer nogle markedsvilkår, der gør, at mærkerne ikke er nødtvunget til at sige nej og i stedet kan glæde sig til en flot messe.”

Sisters Point vender også tilbage på CIFF med begge brands: Sisters Point og Love & Divine, oplyser direktør Rasmus Nielsen.

 

Revolver

Hos Løvens Hule-brandet Basic Apparel er man også klar til at vende tilbage til en af modemesserne igen. De sidste sæsoner har modebrandet udstillet i showroom sammen med andre modebrands, men nu er tiden inde til at vende tilbage på en af de københavnske modemesser.

Tidligere har Basic Apparel udstillet på CIFF, men i år prøver brandet Revolver af i stedet, fortæller CEO og stifter Camilla Balle.

Også det bæredygtige modebrand Klitmøller Collective glæder sig til at udstille på Revolver.

”Vi glæder os helt vanvittigt til at komme på messe og præsentere vores PS 22-kollektion med masser af ansvarligt produceret tøj til vores eksisterende og nye kunder,” siger direktør Robert Sand, der fortsætter:

”Vi har selvfølgelig mødt mange af kunderne alligevel, men jeg tror, at hele branchen glæder sig til en fysisk messe og til at sige hej til kolleger og forretningsforbindelser igen.”

 

Egne showrooms

Trods glæde og positive udmeldinger omkring messerne er der også brands i branchen, der i løbet af det sidste halvandet år har fundet andre måder at sælge kollektionerne ind på. Derfor er der også en række brands, der før har udstillet på messerne, der ikke – endnu – vender tilbage til København.

Hos accessoriesvirksomheden Hvisk har man investeret i nye showroomlokaler, hvorfor sommerens indsalg foregår her, fortæller PR Manager Christel Winther til TØJ – Fashion & Business Trends, men tilføjer hurtigt:

”Men mon ikke vi er tilbage næste sæson igen.”

Det samme gør sig gældende for modebrandet Modström.

”Vi skal ikke udstille på messe i år. Mest fordi vi er flyttet i de mest fantastiske lokaler på Holmen og bruger vores showroom der,” fortæller direktør Helle Wagner.

Foto: CIFF