For anden gang sætter Fashion Cloud strøm til en fælles europæisk modeuge. Tilbagemeldingerne fra den digitale modeuge i sommeren 2020 var meget positive – og derfor er ambitionerne for vinterudgaven høje.

Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends har talt med Lars Jensen, Senior Sales Manager hos Fashion Cloud, der for anden gang står bag Digital Fashion Week – et non-profit-projekt skabt ud af både nød og interesse kombineret med stærk teknisk kunnen.

”Modeugerne blev sendt til tælling i sommeren 2020, og mange blev nødt til at tænke anderledes. Hos Fashion Cloud var det kun naturligt at tænke i en digital modeuge – både da branchen havde et akut behov, men også da vi selv har en interesse i, at branchen og modeevents stadig eksisterer. Fordelen for Fashion Cloud er, at der fra starten er tale om et stort digitalt setup, som kan håndtere dette, samt en organisation der tænker digitalt. Og så er Fashion Cloud allerede europæisk og kan skalere ret hurtigt,” forklarer Lars Jensen.

 

Flere danske brands har skrevet under

Fashion Cloud har siden 2015 haft til formål at forbinde brands og indkøbere – hele året rundt og kun digitalt. Det drager brands som Bestseller, G-Star, Replay, S.Oliver, Esprit, Tommy Hilfiger, Carl Gorss, Marccain og Betty Barclay allerede stor nytte af. For en digitalt født og digitalt tænkende platform er det kun naturligt at tænke i en digital modeuge – og da chancen bød sig i sommeren 2020, var Fashion Cloud hurtige til at lancere Digital Fashion Week.

“Vi ønskede at skabe et univers, hvor modebranchens aktører kunne mødes, udveksle idéer og inspirere hinanden – og ikke mindst få handlen til at ske,” fortæller Alies Ter Kuile, der er medstifter af Fashion Cloud.

Med sommerversionen lykkedes det at få samlet mere end 100 brands og 5.000 besøgende. Med positive tilbagemeldinger og gode erfaringer er ambitionerne til meget mere til den kommende vinterversion af Digital Fashion Week:

”Vi forventer at samle mere end 150 brands og 10.000 indkøbere i løbet af den digitale messes tre dage,” siger Lars Jensen og fortæller i den sammenhæng, at flere danske brands allerede har skrevet under på kontrakten og dermed er med som digital udstiller, herunder Minus, Peppercorn, Desires, Masai, Bertoni, JBS – og flere er på vej.

 

Interesse for digitalt alternativ er stor

Lars Jensen har været ansat som skandinavisk salgschef siden maj 2020. og han har dermed meget direkte oplevet, hvordan Covid-19 har givet et boost til digitaliseringen af modebranchen.

”Interessen for et digitalt alternativ til den fysiske modemesse er stor – og mange har ikke kræfterne eller ekspertisen til selv at bygge det op. Vi tilbyder en færdig platform, en slags ’plug & play’-løsning, hvor alle kan være med og dermed hurtigt kommer ud over de ellers lukkede landegrænser,” siger Lars Jensen.

Selv om det digitale oftest ses som et modsvar til det analoge, så er folkene bag Fashion Cloud af en anden holdning.

”De to verdener er ikke konkurrerende, men komplementære. De skal understøtte hinanden. En digital modemesse er få dage om året og vigtig som en ‘her-og-nu’-platform og et aktivt mødested i en branche, hvor der er behov for puls og aktivitet. Med en digital platform kan der skabes aktivitet året rundt, og derfor spiller de to platforme godt sammen,” forklarer Alies Ter Kuile og afslutter:

”Med kombinationen af en digital tre-dages modeuge og et digitalt showroom med tilstedeværelse året rundt, er der i 2021 og årene fremover masser af mulighed for at nå ud til indkøberne.”

 

Fakta:

Digital Fashion Week bestod i sommeren 2020 af mere end 100 brands og 5.000 besøgende. Evalueringen efter messen viste, at 8 ud af 10 besøgende var glade for at deltage. De besøgende kom fra 15 forskellige lande, herunder 50 procent fra DACH-landene, 25 procent fra Benelux og 25 procent fra resten af verden.

Blandt udstillerne var Marc O’Polo, Betty Barclay, Gerry Weber, Summum, State of Art og Bugatti, og samarbejdspartnerne var blandt andre Textilwirtschaft, BTW, Modefabriek, EK Servicegroup med videre. Mere end 250 kollektioner blev vist online, og der blev afviklet flere foredrag med fokus på trends under messen.

Fordeling på kategorier:

  • 30% Womenswear buyer
  • 22% Menswear buyer
  • 14% Shoes
  • 12% Accessories
  • 8% Activewear
  • 8% Day & Night Wear
  • 6% Kids

Digital Fashion Week Winter Edition afholdes fra den 26. til den 28. januar 2021.

Foto: Pexels

Gå til forsiden på Fashion Week Edition – din platform for nyheder om modeugen