Efter en modeuge med afmålt aktivitet, aflysning af husmesse i Vejle og et lavere antal besøgende i showrooms, fremstår modeugen i august som den næste og en mere festlig milepæl for modekoncernen.

I DK Companys showroom i Bella Center var der i sidste uge et godt, men afmålt aktivitetsniveau. Normalt har en sælger gennemsnitligt 10 kunder per dag, men i sidste uge var der 2-6 aftaler per sælger.

Derfor var der skåret ned på salgspersonale i det store showroom, og salgscheferne blev hjemme.

”Der var markant færre besøgende end tidligere, men som forventet. Det var dog gode aftaler, og der var god tid til hver kunde, hvilket var en meget positiv oplevelse – både for os og dem. Det var nogle gode samtaler, og vi fik indblik i hvor mange af vores kunder, der har taget sociale medier og nethandel til sig,” siger direktør og medejer af DK Company Jens Obel til TØJ – Fashion & Business Trends.

”Der var en god stemning, og det var generelt en positiv oplevelse at deltage i modeugen – under de meget specielle omstændigheder. Vi glæder os meget til, at sundhedskrisen er overstået, og vi igen kan mødes under normale forhold. Vi satser og håber på, at augustmessen bliver en stor fest – både for branchen, men også for os selv. Vi har både et 20-års jubilæum og tre runde fødselsdage, der skal fejres,” fortsætter Jens Obel, der sammen med Jens Poulsen mangler at fejre en 50-års fødselsdag.

I denne uge fortsætter indsalget i DK Companys showrooms i København, Vejle og Ikast. Her er der booket møder i overensstemmelse med alle retningslinjerne, mens messeaktiviteten i Vejle er aflyst. Dermed fortsætter 2021 i samme spor som 2020: lavere aktivitet, konstante tilpasninger af planer og bekymringer omkring, hvordan denne sæsons indsalg kommer til at gå sammen med en bekymring over, hvordan butikkerne kommer til at klare sig.

 

Hjælp til butikkerne

Som en håndsrækning til de butikker, der lider under nedlukningen, tilbyder DK Company sine kunder forskellige løsninger, herunder længere kreditter baseret på individuel vurdering af land, kunde og kollektion, ligesom der er udarbejdet digitalt salgsmateriale, vejledninger i brugen af sociale medier og meget mere.

Forventningerne til den nærmeste fremtid er meget uklare.

Ifølge direktøren er der mange små butikker, der allerede lider, og selv med en genåbning den 1. marts 2021 vil mange af dem ikke kunne klare sig. Hvis nedlukningen fortsætter, vil endnu flere butikker være lukningstruede – og det kommer til at give problemer for hele branchen. Ligesom alle andre modebrands er DK Company kun interesseret i, at flest mulige butikker overlever.

”Vi vil gerne hjælpe og tilbyder meget hjælp til de butikker, der har det hårdt. Dog skal vi også passe på vores forretning, da vi har forpligtelser overfor vores ansatte og ikke mindst overfor leverandørerne, da vi gerne vil betale 100 procent til dem. Desværre oplever vi også, at nogle butikker ikke kan få kredit eller lån i banken, og at vores hjælp er sidste mulighed. Det er skræmmende,” fortæller han.

 

Tilbage til kontoret

Hos DK Company er tilpasningen til coronasituationen stadig aktuel. Der justeres hele tiden i planerne, så virksomheden står stærkt både på kort og langt sigt. På kontoret er der nu ændret strategi: Alle medarbejdere opfordres til at møde ind, hvis det kan lade sig gøre, og hvis der ikke er nogle sundhedsmæssige udfordringer med fysisk tilstedeværelse.

”Vi kalder så mange ind som overhovedet muligt, da vi ønsker at skabe energi, dynamik og sammenhold igen. Som mennesker trænger vi til samvær og sammenhold, og som virksomhed trænger vi til, at energiniveauet øges. Personaleforeningen har fået til opgave at afvikle aktiviteter og konkurrencer hver uge, så vi kan få løftet humøret og få et smil på læben igen,” fortæller Jens Obel og understreger, at alle retningslinjer selvfølgelig overholdes, og at alle medarbejdere lader sig teste en gang om ugen.

DK Company var sidste år både igennem to fyringsrunder, sendte 90 procent af medarbejdere hjem med lønkompensation og tilbage igen og har generelt tilpasset virksomheden. I slutningen af 2020 og starten af 2021 har halvdelen af medarbejderne arbejdet hjemme, men det ændres nu.

”Det virker lidt som om, at kulturen og energien i huset er faldet fra hinanden. Når kun halvdelen møder ind, og de er her lidt på skift, så mister vi følingen med hinanden, og normerne for, hvordan kontoret, arbejdstøjet, arbejdsdagen og møderne bør se ud, bliver langsomt opløst. Vi skal også have en virksomhed på den anden side af denne sundhedskrise, og derfor er vi nødt til at tænke anderledes – vi kan ikke fortsætte sådan her,” kommenterer han afslutningsvist.

Foto: DK Company