At der er uro i modebranchen og frustration over manglende udmeldinger om modemesserne, er tydeligt. Men der manes også til ro, og til at der tænkes i den bedste løsning for dem, det hele handler om: indkøberne.

DK Company er som fast lejer i CIFF Showrooms klar til at afvikle disponeringsdage i februar 2021 – nøjagtigt som planlagt og præcis som sidste gang.

Hos Jens Obel, medejer og CEO for DK Company Ikast og København, er der ikke meget slinger i valsen:

”Vi er klar med en hel uge med disponeringsdage på de datoer, som oprindeligt er planlagt, og vi er allerede i gang med at lave aftaler med vores kunder. Vi kan sagtens overholde retningslinjerne og sikre en forsvarlig afvikling af disponeringsdagene hos os, og vi ser ingen grund til at ændre noget,” siger han til TØJ – Fashion & Business Trends og fortsætter:

”I august resulterede flytningen af datoerne i, at mange bakkede ud, samtidig med at de nye datoer konfliktede med vores nabolandes modeuger. Datoerne i februar er de rigtige – både af hensyn til kollektioner, indsalg og den internationale modeugekalender. Så der er ingen grund til at ændre på datoen.”

 

”Der er åbent – og I er velkommen”

Hos DK Company håber de, at de andre lejere i CIFF Showrooms også lukker dørene op, så der afvikles samlede disponeringsdage samtidig med Copenhagen Fashion Week, der netop har meldt ud, at modeugen afvikles på de planlagte datoer. Der er også et håb om, at det til den tid bliver muligt at samle en række brands på gulvet, så der bliver tale om en samlet messeoplevelse.

”Vi bliver glade, hvis der kommer aktivitet i Bella Center, og vi håber, at vi sammen kan skabe en god oplevelse for de indkøbere, der kommer til København,” udtaler Jens Obel og understreger i den sammenhæng, at hvert brand og virksomhed må træffe den beslutning, der passer bedst til dem.

”Der er meget forvirring og uro i branchen. Det er ikke godt. Vi er en lille branche i et lille land. Der er faktisk mest af alt brug for sikkerhed og ro. Derfor må hvert brand træffe en beslutning, melde den ud og så holde fast, for det kan give indkøberne mere viden og sikkerhed,” siger han og tilføjer:

”Da udviklingen af pandemien og de tilhørende restriktioner stadig er en ukendt faktor, så må der tænkes i fleksible løsninger – både fra messernes side, men også fra brands. Der skal være flere planer i skuffen, og der skal kunne rykkes hurtigt og let.”

Da DK Company har mange forskellige brands samlet i det store showroom i Bella Center, er der forskel på, hvor meget hvert brand tilbyder. Nogle brands booker møder ind hen over en uge, andre over længere tid. Den overordnede besked til branchen og til indkøberne er: Der er åbent – og I er velkommen.

”Vi skal nok sørge for, at sikkerheden er i orden, og at der er en god stemning. Vi er sikre på, at de rigtige indkøbere også kommer til København i februar – og vi vil gøre alt for, at de føler sig velkommen, trygge og godt behandlet,” kommenterer Jens Obel.

 

Endnu en husmesse i Jylland

Erfaringen fra sidste sæson er dog, at mange jyske kunder ikke kommer til København. Derfor afvikles der endnu en gang husmesse i Vejle fra den 7. til den 9. februar 2021 – med samme restriktioner og forholdsregler som sidst.

Gestuz er som det eneste DK Company brand ikke til stede i CIFF Showroom, men deltager som en del af det virtuelle showprogram under Copenhagen Fashion Week.

Foto: DK Company

Gå til forsiden på Fashion Week Edition – din platform for nyheder om modeugen