Det danske børnetøjsbrand gør op med modebranchens hurtige tempo. Målet for stifteren, Anne-Sofie Olrik, har fra begyndelsen været at skabe få, tidløse styles, der kan bruges sæson efter sæson. 


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion Week Edition nr. 3 2020


 

Rejsen for det danske børnetøjsbrand Fub begyndte tilbage i 2006 med Anne-Sofie Olrik i spidsen. Hun var drevet af et stort ønske om at gøre børnemoden mere fokuseret på kvalitet og design, hvor der var kræset for detaljerne. Et ønske, der stammede fra hendes baggrund som designer i udlandet.

”Børnetøj var dengang meget delt op i køn – det var enten lyserødt eller lyseblåt, og der var ikke taget så meget stilling til design. Jeg har været vant til at arbejde med high fashion, hvor det hele gik op i detaljer og kvalitet. Jeg har derfor altid kræset meget for tingene, og det ønskede jeg at føre videre,” forklarer Anne-Sofie Olrik.

Der gik kun et halvt år, før Lotte Bundgaard kom med ombord i den nyopstartede virksomhed. Med Anne-Sofie Olriks kreative baggrund som designer og Lotte Bundgaards cand.mag. i økonomi og marketing var ejerduoen ifølge dem selv et stærkt team.

Foto: Fub
Bæredygtighed og holdbare styles

Børnetøjsbrandets vision var klar lige fra begyndelsen. Fub skulle designe børnetøj, som kunne bruges igen og igen. En vision, som flere den dag i dag ville kalde for bæredygtig. Det var dog ikke derfor, at Anne-Sofie Olrik i sin tid valgte at gå i den retning.
”Jeg ville skabe et klassisk og tidløst mærke, der skulle være mere eller mindre unisex. Jeg ville skabe børnetøj, man aldrig bliver træt af at kigge på. Tøj, der kan gå i arv gennem flere generationer,” fortæller hun og tilføjer:

”Jeg tror, at vi dengang valgte nogle bæredygtige tilgange uden egentlig selv at være helt klar over det. Vi ønskede blot, at kvaliteten skulle være i top, og at tøjet skulle være holdbart gennem flere sæsoner.”
Fub kører i dag en enkelt kollektion per sæson, hvor samtlige styles er fremstillet i OEKO-TEX-certificeret uld og GOTS-certificeret bomuld.

 

Fra travl messehal til uformelt salgsevent

Efter utallige sæsoner på CIFF Youth har Fub til sommer valgt at deltage i Design Derby. Det er et børnesalgsevent, der opstod i sommeren sidste år, eftersom flere børnebrands oplevede, at tidspunktet for sommerudgaven af CIFF Youth lå for sent i forhold til de andre internationale messer. CIFF Youth havde dog hørt bønnerne og rykket børnemessen fra august til juni denne sæson, og det var derfor også meningen, at Fub igen ville have bakket op om messen og deltaget på CIFF Youth. Men Covid-19 ændrede planerne.
”Efter at CIFF Youth i juni blev aflyst, kunne vi i mange uger ikke få en klar udmelding om, hvorvidt sommerens modeuge ville blive afviklet eller ej. Derfor blev Design Derby endnu engang planlagt for at sikre en fælles mulighed for at vise børnekollektionerne frem,” forklarer Anne-Sofie Olrik.

Selv om Fub havde håbet på at komme tilbage til standen i den store messehal, ser Anne-Sofie Olrik også fordele ved et mindre salgsevent som Design Derby. ”Design Derby er utrolig hyggeligt, og det skaber et sammenhold mellem os børnebrands. Da det foregår på Charlottenlund Travbane, er det noget helt andet end at stå i en stor messehal. Det er lidt mere uformelt og en hyggelig måde at møde vores kunder på,” forklarer hun.

Fub ser frem til at genforenes med kunderne og fremvise deres nye SS 21-kollektion efter en omtumlet tid.
”Vi glæder os alle sammen til at komme ud og møde vores kunder igen. Jeg synes, der er en god stemning i branchen, selv om stort set alle er eller har været hårdt ramt på grund af pandemien. Jeg tror egentlig, at alle glæder sig over, at der sker noget positivt i denne tid.”

Børnebrandets SS 21-kollektion, Elsewhere Garden, er inspireret af essensen af den skandinaviske sommer. Kollektionen består af et udvalg af klassiske og sæsonbestemte styles lige fra lette t-shirts til feminine kjoler og cardigans – alt i økologisk bomuld. Kollektionen præsenteres til Design Derby, der løber af stablen den 9. og 10. august 2020.

Foto: Fub