TØJ har talt med grundlægger og Head of Design hos Marmar Copenhagen, Marlene Anine Holmboe, om, hvordan hun har fået ensfarvede bodystockings og leopard-leggings med 80’er rock’n’roll associationer til at finde vej ind i børnenes garderober. 


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion Week Edition nr. 3 2020


 

For 12 år siden havde Marlene Anine Holmboe sidste arbejdsdag hos børnetøjsbrandet Miniature. Planen var nu at skabe sit eget børnetøjsbrand bygget på en formel, der først mødte undren, men som hurtigt viste sig at være spot on.

”Nogle af de første kommentarer, jeg fik, var: ’Leopard-leggings og ensfarvede bodystockings – er det fordi, du ikke vil sælge noget?’ Dengang var leopardprint lidt 80’er rock’n’roll og den tarvelige ende af Istedgade,” griner Marlene Anine Holmboe, da hun fortæller om opstarten af Marmar Copenhagen tilbage i 2008.

”Jeg havde lyst til at lave noget simpelt og enkelt. Det var der ikke meget af dengang. Mit ønske var at skabe et brand, der var båret af basisprodukter, som løbende blev krydret med sæsonvarer,” uddyber Marlene Anine Holmboe, der som Head of Design og ejer både er den kreative og direktøren i Marmar Copenhagen.

Kombinationen af en stor basiskollektion og flere årlige kollektioner har vist sig at være en succes. Marmar Copenhagen har i dag over 400 forhandlere på 30 markeder, og basiskollektionen står omsætningsmæssigt for en lige så stor andel som hovedkollektionerne.

Foto: Marmar Copenhagen
En bæredygtig og stærk forretningsmodel

Off white, lyserød, gråmeleret og blå. Sådan startede farverne ud i NOOS-kollektionen, hvor især den klassiske modal-rib er et Marmar-varemærke. Over årene er kollektionen blevet udvidet og tæller nu syv klassiske basisfarver samt løbende sæsonfarver, altid med OEKO-TEX-certificeret modal som fundament.
”Ulempen ved at være funderet på en stor NOOS-kollektion er, at man er tvunget til konstant at have et højt lager. Til gengæld sælger vi også rigtig meget af den. Det er en kæmpe fordel for os, at vi både sælger til sæsoner, samtidig med at vi har et konstant salg af vores basisvarer,” forklarer Marlene Anine Holmboe.

NOOS-kollektionen har både sine fordele på et forretningsmæssigt plan, men især også på et bære­dygtigt plan. Her handler det om minimeringen af overproduktion og den holdbare kvalitet.

”Det primære problem i forhold til bæredygtighed i modebranchen er, at der er for mange varer med en kort udløbstid. Det undgår vi med basisprodukterne, som kan bruges år efter år. Selv om vi er vækstet meget i omsætning over årene, så har vi formået at holde vores lager på samme niveau hele tiden,” fortæller Marlene Anine Holmboe og tilføjer:

”Derudover gør vi en dyd ud af at vælge gode kvaliteter, så tøjet holder længere, og slutbrugerne kommer igen. Den eneste måde du kan have et succesfuldt basisprogram er, hvis det er så godt, at folk har lyst til at købe det igen.”

 

Organisk udvikling nu og i fremtiden

I øjeblikket bliver SS 21-kollektionen, der er inspireret af det nordiske lys’ farveudvikling i løbet af dagen, vist frem på hovedkontoret i Vanløse og i de to showrooms på Vesterbro og i Silkeborg. Kigger man lidt længere ud i fremtiden, har Marlene Anine Holmboe mange planer.

”Det kræver ambitioner at komme dertil, hvor vi er i dag. Og jeg bliver ved med at have ambitioner. Jeg har lyst til at sælge på flere markeder og udvide med flere produktgrupper, måske legetøj i træ, i frem­tiden,” fortæller hun og afslutter:

”Marmar Copenhagen har altid udviklet sig organisk med kundernes efterspørgsel, så det er vigtigt have mig selv, Marmar-temaet og kunderne med på rejsen. Design, kvalitet og integritet – det er det allervig­tigste, både nu og i fremtiden.”

Foto: Marmar Copenhagen

Foto: Marmar Copenhagen