Med dybe rødder i den nordjyske muld er Elsk ikke bange for at bryde normerne og udfordre den etablerede modebranche. Her foretrækkes betegnelsen ’ordentlighed’ fremfor bæredygtighed, hvor kvalitet, historiefortælling og passion former virksomhedens kerne. 


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Det nordjyske modebrand Elsk blev stiftet i 2013 af Lukas L. Leszcynski og Lars Riis, der begge er opvokset ved vestkystens brusende bølger og rige natur. Elsk blev sat i verden på baggrund af en spirende passion om at gøre en forskel i såvel modebranchen som hos forbrugeren.

”Elsk er blandt andet skabt ud fra en frustration over, at der i modebranchen var et langt større fokus på pris og kvantitet end på kvalitet. Derfor havde vi fra begyndelsen en filosofi om at fokusere på en unik historie og produkter af høj kvalitet, som er værd at tale om,” fortæller Lars Riis, der er administrerende direktør i Elsk.

 

 

Ordentlighed kommer før bæredygtighed

Ud fra ønsket om at inspirere forbrugeren til at handle mere bevidst blev ’Buy less, buy better’ Elsks mantra og rettesnor i forretningen. Bæredygtighed har altså været værdigrundlaget helt fra begyndelsen – dog foretrækker Lars Riis en anden betegnelse.
”Vi har fra begyndelsen af haft svært ved ordet ’bæredygtighed’. Det er mere ’ordentlighed’, som har været fokuspunktet hos os. Det var vigtigt for os at skabe et ordentligt produkt, som var lavet til at kunne holde og derefter gøre produktionen bedre og mere bæredygtig hen ad vejen. Vi arbejder hele tiden mod på at hæve overlæggeren,” forklarer han og tilføjer, at brandets første t-shirts var af polyesterbomuld, dernæst økologisk bomuld, og nu er undersøgelsen af at bruge regenerativ økologisk bomuld netop påbegyndt. Lars Riis mener, at det er viljen til hele tiden at forbedre sig, som adskiller Elsk fra andre brands i modebranchen.

”Mange virksomheder vælger måske at bruge mere økologisk bomuld – men det forurener jo stadigvæk. Det er her, hvor vi tror på, at vi skal blive ved med at vælge den sværeste vej – for det er måden, vi kan differentiere os på som brand,” siger han.

 

 

Ønsket om at gøre en forskel

Mange virksomheder er de seneste år begyndt at slå sig op på at være bæredygtige. Lars Riis mener dog ikke, at det får Elsk til at forsvinde i mængden, tværtimod. Det giver blot brandet en større mulighed for at gøre en forskel.

”Det, at flere virksomheder benytter ordet, betyder jo, at der kommer mere fokus på emnet generelt, og det er faktisk det, som ligger i vores værdigrundlag – at inspirere andre brands og forbrugere til at tænke mere bæredygtigt,” forklarer den administrerende direktør og tilføjer, at Elsk har et stort ønske om at inspirere andre virksomheder til at gå i samme retning.

Lars Riis fastslår desuden, at det er altafgørende at have hjertet med, hvis man vælger at gå i samme retning som Elsk.

”Vi ærgrer os over, at flere brands bliver bæredygtige udelukkende på baggrund af efterspørgslen på bæredygtig mode. Det er altafgørende at spørge sig selv, om man gør det, fordi man brænder for det, eller fordi man synes, at det er nødvendigt,” afslutter han.

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.