”For os er der ingen skønhed uden ansvarlighed, og ingen bæredygtighed uden kvalitet.” Med de ord har venindeparret Anne Voigt og Katrine Noer stiftet modebrandet Laøhlé, der både afspejler deres designfilosofi og verdenssyn. 


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


”Vi har kendt hinanden længe. Rigtig længe,” indleder Anne Voigt interviewet med, da hun skal fortælle, hvordan eventyret mellem hende, Katrine Noer og deres fælles hjertebarn, Laøhlé, begyndte.

”Vi begyndte at sy tøj sammen, allerede da vi gik i gymnasiet, og lige siden dengang har vi vidst, at vi gerne ville stifte en virksomhed sammen,” fortsætter hun.

Efter gymnasiet gik de to veninder i hver sin retning. Anne Voigt gik smykke- og accessoriesvejen på Designskolen i Kolding, mens Katrine Noer søgte ind på Fashion Design på VIA Design i Herning. Drømmen om at starte virksomhed sammen blev dog ikke lagt på hylden af den grund, og venindeparret fandt en måde, hvorpå de kunne drage fordel af deres to forskellige, men dog alligevel tætforbundne, kreative rejser.

”Vi er begge to meget interesserede i bæredygtighed, materialer, og hvordan man kan udfordre den retning, som modebranchen i mange år har taget. Så det gav bare god mening for os at stifte et brand, hvor det blev centrum,” forklarer Anne Voigt.

 

 

Bæredygtighed og æstetik i ét

”Laøhlé er født ud af et ønske om at forene en holistisk bæredygtighed med kompromisløs æstetik. I bæredygtigheden ligger et løfte om ansvarlighed og transparens, og i æstetikken ligger en vision om at skabe noget smukt og eksklusivt, der samtidigt udfordrer en større bevidsthed.”

Sådan beskriver Anne Voigt og Katrine Noer selv modebrandet, hvor ansvarlighed og genanvendelse af materialer er blevet to dogmer, som venindeparret arbejder efter hver dag.

”Det er afgørende for os, at vores tøjproducenter sørger for forsvarlige lønninger og sikre arbejdsforhold – uanset om det er bomuldsbonden eller syersken, der leverer et stykke arbejde,” cementerer Anne Voigt, der eksemplificerer dette ved at fortælle, at venindeparret har en indisk producent, der er GOTS-certificeret. Gennem certificeringen er Anne Voigt og Katrine Noer forsikret, at arbejderne er ordentligt betalt, at de har afgrænsede arbejdstider, samt at diskrimination og børnearbejde ikke tolereres, ligesom de er sikre på, at producenten ikke arbejder med farlige kemikalier.

Herudover får Laøhlé-ejerne også produceret sine styles i Danmark, i henholdsvis Ikast, Sunds og Aarhus, hvor der i Ikast eksempelvis er en række integrationstiltag i produktionen for borgere med håndarbejdsteknisk baggrund, der mangler tilknytning til arbejdsmarkedet. Alle smykker formgives og produceres af Anne Voigt selv i venindeparrets eget Studio i Aarhus. Når der skal udvælges materialer til både smykke- og modekollektionerne, arbejdes der også efter strenge krav og principper, så de to designere opretholder sine høje standarder.

”Vi arbejder kun med monomaterialer, så de let kan adskilles og genanvendes. Det skal derudover være naturlige og økologiske kvaliteter, der skåner mennesker og miljø, forklarer Katrine Noer, der også fortæller, at hun til modebrandets tøjstyles i høj grad anvender naturmaterialer som tencel, hør, bomuld og merinould, der alle er GOTS-certificeret.

”Vores smykker er fremstillet af 100 procent genanvendt sølv, som kommer fra enten gammel elektronik eller gamle, omsmeltede smykker,” tilføjer Anne Voigt.

 

 

Personlig mail fra Bodil Jørgensen

I et interview blev venindeparret engang spurgt om, hvem de allerhelst ville klæde på, hvis de selv kunne vælge, hvortil de enstemmigt svarende: ’Bodil Jørgensen’.
”Vi kan rigtig godt lide humor, og vi er sådan nogle typer, der synes, at man godt kan være alvorlig og have nogle meninger uden at tage sig selv for højtideligt. Det er det, vi gerne vil vise, og det er det, vi synes, Bodil Jørgensen udtrykker – og derudover synes vi bare, at hun er megasej,” siger Katrine Noer, der forklarer, hvordan Bodil Jørgensen endte med at blive model for det bære­dygtige modebrand:

”Vi havde slet ikke set det komme, at den artikel, som interviewet endte ud i, ville blive sendt videre til Bodil Jørgensen. Men efter lidt tid tikkede der en personlig mail ind fra selveste Bodil Jørgensen – og så endte hun altså som model for Laøhlé.”
Selv om Laøhlé er både bæredygtigt og har Bodil Jørgensen som frontfigur, så er der ingen tvivl om, hvad det er, de to designere ønsker, at Laøhlé skal være kendt som.
”Vi vil gerne vælges på æstetikken fremfor bæredygtigheden. Bæredygtigheden bør i dag bare være en selvfølge,” afslutter venindeparret.

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.