Stella Nova har gennem sine 17 år skærpet det designmæssige udtryk, der bevæger sig mellem det feminine og maskuline. Modebrandet er nu klar til at indtage flere markeder og udvide scenen for sit legesyge univers.


Artiklen blev bragt i TØJ nr. 2 2020.


Stella Nova vil skabe tøj, der giver slutforbrugeren glæde gennem flere sæsoner. Kreativ direktør og stifter af virksomheden, Trine Skoller, forklarer til TØJ, hvordan Stella Nova både som modebrand og virksomhed arbejder ud fra et værdisæt om, foruden at skabe langtidsholdbar mode i både kvalitet og design, at drive en virksomhed, der også giver værdi for både kunder og slutforbrugere. Stella Nova arbejder derudover også for en etisk forsvarlig produktion og stræber efter at producere efter så miljøvenlige hensyn som muligt.

”Det er min måde at tænke på, men det er også et tidsbillede. I dag synes jeg ikke, man kan forsvare ikke at tænke sig om i forhold til det, man laver. Det sjove er, at jeg i 1996 på Danmarks Designskole (i dag Kunstakademiets Designskole, red.) lavede eksamensprojekt om at lave nyt tøj ud af gammelt tøj. Dengang talte man ikke om klimakrise, som vi gør det i dag, men det var allerede en naturlig ting for mig, at det var noget, man skulle forholde sig til,” fortæller Trine Skoller og fortsætter:

”Hos Stella Nova er en vigtig del af vores værdisæt kvalitet, som er den røde tråd i hele vores virksomhed. Vi laver tøj, som kvinder ønsker at have i deres garderobe nu og for altid.”

Siden Stella Novas begyndelse i 2003 har mode­brandet udviklet sig til en markant spiller på det danske marked og åbnede i anledningen af sit 15 års jubilæum i 2018 sin første fysiske butik på Gammel Mønt i København.

Modebrandet lancerer årligt seks kollektioner og har med tiden skærpet sit designmæssige udtryk og dna, der centrerer sig om ordene ’playful’, ’daring’ og ’powerful’ og udfolder sig i spektret mellem det feminine og maskuline.

”’Playful’ er et godt ord at bruge om os. I det ligger der noget uhøjtidelighed, noget glæde og noget legende, men også noget stærkt. Et univers, hvor man sætter sin hat, som man vil,” lyder det fra den kreative direktør.

 

 

Et glædesfyldt univers

Netop det legesyge univers i spektret mellem det feminine og maskuline er, hvad der adskiller Stella Nova fra andre modebrands, vurderer Trine Skoller.
”Vi har et univers med en modsætningsfuldhed, som vi alle sammen rummer. Nogle gange er vi ind­advendte, andre gange er vi udadvendte, og nogle gange er vi eksperimenterende, andre gange er vi ikke. Vi kan se, hvordan verden kan forandre sig hurtigere, end vi kan nå at blinke med øjnene, og det tøj, vi tager på, skal på en eller anden måde kunne rumme det. Det synes jeg, vi gør, fordi vi har et glædesfyldt univers, der kan tages i mange retninger afhængig af, hvad du skal, eller hvilket humør du er i,” siger den kreative direktør, der finder inspiration i blandt andre David Bowie, Tilda Swinton og Pippi Langstrømpe.

”Pippi er verdens stærkeste, samtidig med hun er en pige, der går i kjole og har fletninger. David Bowie har altid haft det der androgyne udtryk, som Tilda Swinton også har på sin egen feminine, upyntede og underfundige måde. Det, synes jeg, er interessant, fordi jeg tror, at det ligger i os alle sammen at balancere det maskuline og feminine. Jeg har altid været fascineret af kvinder i herretøj, og det at kunne klæde sig lidt ud,” fortæller Trine Skoller. For hende er inspiration en konstant igangværende proces, der ofte melder sig, når hun mindst venter det. Hun sidder ofte med en skitseblok under møder i virksomheden, hvor hun løbende nedfælder tanker og idéer, men hun kan også blive inspireret på en gåtur, når hun ser film, taler med nogen eller lytter til musik.

”Desværre er inspiration ikke noget, man kan tænde og slukke for, og man bliver som kreativ nødt til at have respekt for, at der nogle gange bare er lukket og slukket,” siger Trine Skoller og fortsætter:

”Vi har altid tilknyttet historier til vores kollektioner, og det kan jeg godt lide arbejde med, fordi det giver mig nogle rammer, som er sjove at arbejde inden for.”

 

 

Vil åbne nye markeder

For øjeblikket arbejder Stella Nova på at bryde igennem på det internationale marked. Som led i en strategi om at skabe synergi og ligevægt mellem det kreative og det kommercielle i virksomheden er Chris Beierholm blevet ansat som ny administrerende direktør pr. 1. marts i år.

”Vi har gearet op på det kommercielle ved at opgradere vores salgskanaler og vores salgsstyrker, og Chris Beierholm er blevet en del af virksomheden for netop at få mere fokus på salg og skabe en mere international tilgang,” uddyber Trine Skoller og fortsætter:
”Forhåbentlig får vi nu styrket kendskabet til brandet på det globale marked, og vi får skabt synergi mellem de to verdener, der skal forenes. Det ved jeg, at Chris Beierholm vil være god til, fordi han har forståelse for det kreative, men samtidig er skarp på salg og ledelse.”

Hidtil har Stella Nova primært haft fokus på det skandinaviske marked, men stor efterspørgsel på dansk design fra udlandet har ført til, at virksomheden er begyndt at udvide globalt. Modebrandet har i år for første gang deltaget under modeugen i Paris og er blandt andet kommet ind i det franske stormagasin Galeries Lafayette. Derudover har virksomheden fået nye kunder i USA, Australien og Asien, og ambitionen er at få åbnet tre nye markeder inden for det næste år.

I skrivende stund raser coronastormen, og for Stella Nova betyder det, at man for øjeblikket tager en dag ad gangen.

”Ligesom resten af verden er vi i en venteposition, hvor vi håber på, at samfundet snart åbner op, og hverdagen kan begynde igen. På længere sigt er målet at skabe en bæredygtig forretning, hvor det kreative og kommercielle går hånd i hånd,” fortæller Trine Skoller, der lige nu koncentrerer sig om at skabe nye, spændende kollektioner.

”Lige nu vil vi gøre det, vi allerede gør – bare endnu stærk­ere og tydeligere. I den proces er man nødt til at også have respekt for det kommercielle, og derfor giver det mening at have en direktør, der har afsæt i netop det kommercielle,” siger Trine Skoller.

”Fremtidsvisionen er at skabe en endnu sundere virksomhed, hvor vi vækster på en sund måde gennem netop et stærkt og tæt samarbejde med kunder og leverandører samt en sund kerne af medarbejdere,” fortsætter den kreative direktør, der glæder sig til at få udbredt Stella Novas legesyge univers til hele verden.

”Det er sjovt at komme ud i verden og få en større scene at operere på. Som virksomhed er man mindre sårbar, når man er på flere markeder. Jeg glæder mig over det, fordi jeg synes, at vi laver nogle kollektioner, som er berettiget til at komme ud internationalt, og på den måde giver det en dynamik og en glæde ved det, jeg laver,” afslutter hun.

 


Vil du læse flere artikler fra TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.